Spørgsmål om Sundhedsplatformen vælter ind

Region Sjællands IT-helpdesk har fået travlt efter indførelsen af Sundhedsplatformen.

Den omdiskuterede elektroniske patientjournal Sundhedsplatformen, der blev indført i Region Sjælland for knap fem måneder siden, får telefonerne til at gløde hos regionens it-afdeling.

DAGBLADET Ringsted skriver, at der fra indførslen på sygehusene i Region Sjælland 25. november til udgangen af januar, har været cirka 15.000 opkald om måneden til regionens IT-helpdesk.

It-direktør i Region Sjælland Per Buchwaldt bekræfter, at der umiddelbart efter ibrugtagningen af Sundhedsplatformen har været mange opkald. Han oplyser, at niveauet nu ligger på 600-700 opkald ugentlig, hvor der i sidste uge af januar var cirka 1.000 opkald.

- Det samlede antal opkald er en vigtig indikator, men i hverdagen har vi i højere grad opmærksomheden rettet mod at monitorere, hvorvidt der er ventetid på at komme igennem. Der er ventetider i »spidserne« og specielt for lægesekretærer, men det er blevet bedre, og vi nærmer os et acceptabelt niveau, siger Per Buchwaldt til DAGBLADET Ringsted.

Det er knap to år siden, at Herlev og Gentofte Hospitaler, som de første fik Sundhedsplatformen indført, og kritikken er ikke stilnet af.

Et af de største problemer er, at Sundhedsplatformen ikke fungerer optimalt sammen med FMK (et Fælles Medicinkort), som blandt andet praktiserende læger bruger til at registrere patienternes medicin. 

 

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Sundhed

nadia ljungberg lodret

Vaccineret sygeplejerskes coronapas udløber måske snart: "Jeg savner klar besked"

40_percent

playKæmpe nødlager i Greve skal servicere hele EU med værnemidler

WeB_Cover

playFolk tror, Thomas er dum: Men nu skal nyt symbol hjælpe ham

fedme

Forskere mener at have knækket koden til at holde vægttabet

Region Sjælland

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere