Særligt sårbare i Region Sjælland får nu hjælp til at booke vaccinetid

Region Sjælland og de 17 kommuner i regionen lancerer mandag et nyt initiativ, der skal gøre det lettere for regionens ældre og mest sårbare at få tid til vaccination.

Tusindvis af ældre borgere vil i den kommende tid blive kontaktet direkte med et tilbud om hjælp til at bestille en tid til at blive vaccineret.

Det skyldes, at mange af de borgere, der den seneste tid er blevet inviteret til at blive vaccineret, har haft store vanskeligheder med at bestille en tid selv.

Desuden har regionerne invitereret flere borgere til vaccination, end der reelt er tider og vaccinationer til, hvilket har medvirket til at skabe utryghed hos de ældste borgere i forbindelse med tidsbestillingen.

Derfor lancerer Region Sjælland og de 17 kommuner i regionen mandag et nyt initiativ, der skal gøre det lettere for regionens ældre og mest sårbare borgere at booke tid til vaccination, skriver regionen i en pressemeddelelse.

6.800 borgere i gruppe 2 og 3, som har fået en invitation til vaccination, men endnu ikke har booket en tid, vil derfor blive kontaktet direkte af den pågældende kommune, borgeren bor i.

- Desværre har vi stadig ikke så mange vacciner, som vi kunne ønske, men for mig er det afgørende, at de særligt sårbare borgere i vores region får del i det begrænsede antal vacciner, vi har på nuværende tidspunkt, lyder det i pressemeddelelsen fra Heino Knudsen (S), der er regionsrådsformand i Region Sjælland.

- Vi vil sikre, at de ikke bliver glemt, før vi går videre til de nye grupper, som Sundhedsstyrelsen nu har åbnet for, siger han.

Opkaldende finder sted i løbet af denne uge og muligvis også næste uge, og de borgere, der bliver ringet op, vil få en vaccinationstid fra uge 10 og fremefter.

Borgere uden NemID får tilbud om at blive ringet op

Borgere, der ikke har et NemID skal kontaktet regionens Corona Call Center, hvis de vil bestille tid til en vaccination.

Det har tidligere ført til, at flere måtte ringe flere gange, fordi der ikke var ledige tider, hvilket har resulteret i stort pres på telefonlinjerne og lange ventetider.

Fremover får borgere uden NemID, som har fået en invitation til at blive vaccineret, blive tilbudt, at en medarbejder i Corona Call Centret ringer dem op, når der er en ledig tid.

Til den opgave har Region Sjælland og kommunerne ansat ekstra hænder, der sidder klar til at hjælpe.

Ifølge regionsrådsformand Heino Knudsen viser to pilottest, at borgerne i Region Sjælland er glade for at blive kontaktet:

- Det er vigtigt, at borgerne oplever det både som nemt og trygt, når de skal booke tid til vaccination. Jeg er derfor glad for, at erfaringer med vores nye initiativ også viser, at det er tilfældet, siger han.

- Der er selvfølgelig også borgere, som ikke ønsker en vaccination. Men med rundringningen kan vi give en endnu bedre service, samtidig med vi får klarhed over, hvornår vi er færdige med at vaccinere dem, der ønsker det, i gruppe 2 og 3.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik