Woltdebut på Vestegnen: Ikke alle synes, det er en god idé

Borgere på københavns vestegn kan fra i dag bestille alt fra burger til buketter gennem madleveringstjenesten Wolt. Som forbruger bør tænke sig om, før man benytter sig af servicen, lyder det fra fagforeningen 3F.

Blomster, bagværk og burgere.

Det er, hvad godt 100.000 borgere på Vestegnen kan se frem til at få leveret af kurerfirmaet Wolt fra i dag.

Specifikt er det beboere i Glostrup, Albertslund, Taastrup, Ishøj, Vallensbæk og Brøndby, der nu får muligheden for at benytte sig af Wolts service.

Ifølge Wolt selv kan Vestegnen glæde sig over at få leveret mad og kioskvarer på en halv times tid. 

- For folk på Vestegnen betyder det, at hvis du hellere vil spille fodbold med dine børn end at handle, kan du få leveret, slik, kioskvarer og mad på 30 minutter, siger Jacob Bollerup, Head Of Retail for Wolt. 

Wolt fik sit indtog på det danske marked i 2017. Siden har madleveringstjenesten bredt sig til byer som Aarhus, Aalborg og Odense. Men i første omgang var det altså kun i Københavns Indre By, de tilbød deres tjeneste.

Årsagen til, at Wolt først har fundet vej til Vestegnen nu, er ifølge Jacob Bollerup den, at de i første omgang har haft fokus på de byer, de allerede leverer i, og at de efter egen opfattelse fortsat er en ung virksomhed.

-Vi har vurderet, at vi først måtte optimere i de 14 andre byer, vi allerede kører i. Men nu er turen kommet til Vestegnen, og det glæder vi os meget over, siger Jacob Bollerup.

3F mener, man skal tænke sig om som forbruger

Den begejstring er det dog ikke alle, der deler.

I fagforeningen 3F har man i et par år været i forhandlinger med Wolt om løn- og arbejdsvilkårene for Woltbudene. Og det er de to parter fortsat.

Forstå sagen kort: Wolt vs. 3F

  • Siden 2019 har Wolt og 3F Transport siddet i forhandlinger om, hvorvidt Wolts kurere skal ses som lønmodtagere eller selvstændige.

  • Som det er i dag, har Woltbudene ikke ret til blandt andet løn under sygdom, feriepenge og pension. Det skal de selv stå for, fordi hver enkelt kurer bliver anset som selvstændig erhvervsdrivende i Wolts forretningsmodel.

  • 3F Transport ser Woltbudene som lønmodtagere, fordi de er underlagt ledelsesansvar i kraft af Wolts platform eller app. Ledelsesansvar vil i bund og grund sige, at du ikke bestemmer alt selv, men at du får dessinger oppefra, som du så må udføre dit arbejde efter.

  • I januar 2022 afgjorde Skatterådet i en sag af principiel karakter, at en kurer hos Wolt set med deres briller, er lønmodtager. Det skyldes, at Wolt "konkret har fastsat en række generelle og konkrete instrukser for arbejdets udførelse", fandt Skatterådet altså.
     
  • Det betyder dog ikke, at sagen mellem 3F og Wolt er løst, da denne afgørelse er af skattemæssig karakter, og altså ikke som sådan har noget at gøre med forholdet mellem arbejdsgiver og arbejdstager og dermed den ansættelsesretslige relation. 

Det springende punkt i den diskussion er, om Wolts cykelbude og kurerer er lønmodtagere eller selvstændige erhvervsdrivende.

Uagtet den sag mener forhandlingssekretær Karsten John Kristensen, at man som forbruger bør tænke sig om, før man bestiller sin pizza hos Wolt.

- Jeg synes, man som borger på Vestegnen skal kigge på, om der er alternativer med ordentlige løn- og arbejdsvilkår indenfor de services, som Wolt tilbyder. For eksempel er Just Eats ansatte under en landsdækkende overenskomst, siger Karsten John Kristensen, der er forhandlingssekretær for 3F Transport.

Wolt mener, det er op til folk selv

Kommunikationsansvarlig i Wolt, Mikkel Tofte, peger på, at det er op til de mennesker, der bor på Vestegnen, at vurdere hvad de synes, er bedst for deres pengepung.

- Vi er tilstede i 14 andre byer, hvor borgerne allerede har taget godt imod os. Derfor har vi også en forventning om, at Vestegnen vil gøre det samme, siger kommunikationsansvarlig for Wolt, Mikkel Tofte. 

Derudover vil Mikkel Tofte gerne knytte en kommentar til de løbende forhandlinger, som parterne sidder i. 

- Der er stadig en væsentlig knast i forhandlingerne med 3F. Fleksibiliteten og friheden til at vælge sine arbejdstider er ikke umiddelbart spiselig for 3Fs måde at skrue en overenskomst sammen på, siger Mikkel Tofte.

Karsten John Kristensen bekræfter, at de er i dialog med Wolt, og at de på trods af vanskeligheder stadig har gang i samtalen. Hvornår parterne mødes næste gang, har de dog ikke aftalt, siger han.

- Vi er stadigvæk i dialog. Og så spiller vi lidt bold frem og tilbage i pressen, siger Karsten John Kristensen. 

Selvom parterne endnu ikke er nået til enighed, er realiteten, at Wolts cykelbude i dag kl.11 rullede ud på Vestegnens gader og stræder.  

Bude fra Wolt har en app som chef - fagbevægelsen er bekymret

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik