I februar kan Nordsjælland blive verdenskendt i et omfang, som det landsdelen sjældent har oplevet tidligere.
Det sker, når februar-nummeret af det internationalt anerkendte rejsemagasin Lonely Planet Magazine kommer på gaden. Her bringer magasinet nemlig hele 10 sider om nordsjælland og dens gastronomi.
Det er et scoop, at vi fik dem med herop
Men vejen til at få det kendte rejsebogsforlags blad til at besøge Nordsjælland har ikke været enkel. Det har været en lang proces for VisitNordsjælland, der nu glæder sig til, at magasinet kommer på gaden.
- Vi har haft et benarbejde, hvor vi har taget kontakt til Lonely Planet. De er enormt svære at få kontakt med og til at få til andre mindre destinationer end dem, de selv vælger. Og det er som oftest storbyerne eller kendte lokaliteter, siger Annette Sørensen, der er direktør i VisitNordsjælland.
Men det har været arbejdet værd. Selvom det kan være svært at måle, hvad effekten konkret bliver, er direktøren ikke i tvivl om betydningen af at få det kendte magasin til Nordsjælland.
- De går ind og kvalitetssikrer i en artikel, at der er noget at gå efter, hvis man kommer til Nordsjælland. Så derfor er det et scoop, at vi fik dem med herop, siger Annette Sørensen til TV 2 Lorry og tilføjer:
- Det er svært at sige, om det er fra Lonely Planet Magazine, at gæsten har fået inspirationen fra. Men vi er ikke i tvivl om, at det giver noget. Det er en måde at nå frem til nogle gæster, som vi normalt ikke ville nå frem til på samme måde.
Forespørgsel fra producenter kickstartede idéen
Idéen til at tage kontakt til det store magasin kom fra producenterne selv. Og siden tog VisitNordsjælland fat med at udvikle idéen, der blev til fortællingen om det gastronomiske Nordsjælland, der samtidig er spisekammer for hele København.
Her har Lonely Planet Magazine været
- Thorshøjgaard, Dronningmølle - Biodynamisk landbrug
- Restaurant Sletten, Humlebæk Havn
- Peter Beier Chokolade, Helsingør
Blandt de parate producenter var blandt andet Niels Stokholm. Siden 1975 har hans landbrug været biodynamisk, og kærligheden til dyrene stor.
Eftersigende så stor, at han går ud på græsmarken for at klappe sine røde danske malkekøer - det giver bedre mælk, lyder devisen.
I hvert fald er den så god, at en af kunderne er verdensklasserestauranten Noma.
Gastronomisk eventyr i Nordsjælland
Vi er ikke København, vi er noget andet. Vi har noget andet charmerende, end København har
Med på den gastronomiske tur, som var arrangeret af VisitNordsjælland, var en fotograf og en journalist fra Lonely Planet.
- Så vi lavede hele programmet. Vi mødtes om morgenen, og så var der en tidsplan på. Camilla, som er kommunikationsmedarbejder, tog med rundt, og så fik vi taget billeder og snakket med dem og så videre, siger Annette Sørensen og tilføjer:
- Vi prøver også at fortælle dem om stemningen heroppe. Vi er ikke København, vi er noget andet. Vi har noget andet charmerende, end København har.
Presseturen fandt sted i august, hvor der ifølge turistchefen var "nogenlunde rimeligt vejr - hvert fald uden regn hele tiden", og det var perfekt for det eventyr, VisitNordsjælland forsøgte at skabe.
- Vi viser det gastronomiske eventyr fra jord eller hav til restaurant. Og at Nordsjælland er hele Københavns spisekammer, siger direktør i VisitNordsjælland, Annette Sørensen, til TV 2 Lorry.