Lang kø på 1813 forarger udvalgsformand: "Det må ikke blive en jule-klassiker"

Den ekstraordinære lange ventetid på Akuttelefonen i julen er uacceptabel, mener formanden for Region Hovedstadens sundhedsudvalg. Han vil have sagen drøftet politisk.

Sundhedsudvalgsformand Christoffer Buster Reinhardt. Foto: TV 2 Lorry

Telefonerne har været rødglødende på Region Hovedstadens Akuttelefon 1813 her første juledag.

Mens enkelte borgere har oplevet slet ikke at kunne komme igennem, har mange andre oplevet, at der er telefonkø på mere end en time.

Læs også Massivt pres på 1813 - flere kan slet ikke komme igennem

De Konservatives Christoffer Buster Reinhardt, som er formand for Sundhedsudvalget i Region Hovedstaden, kalder situationen uacceptabel.

- Det er utilfredsstillende. Jeg mener, man som borger har en berettiget forventning om at kunne få hurtig og let hjælp fra 1813, hvis man er syg. Det skal man også kunne i juledagene, og derfor vil jeg tage det op i Sundhedsudvalget, så det ikke bliver en ny juleklassiker, siger han til TV 2 Lorry.

02:39

Akuttelefonen har ekstraordinært travlt 1. juledag. Enkelte borgere har oplevet ikke at kunne komme igennem.

Luk video

TV 2 Lorry talte tidligere på dagen med Sussan Balleby, som er en af de borgere, der har prøvet at ringe efter hjælp på Akuttelefonen her 1. juledag.

Da det lykkedes for hende at komme igennem, lød beskeden fra robotstemmen i den anden ende af røret, at der var 90 minutters ventetid, og derfor opgav hun til sidst.

Læs også Fortvivlede fnat-smittede kimer akuttelefon ned

Ifølge Christoffer Buster Reinhardt har den reelle ventetid dog ligget noget lavere.

- Jeg er blevet oplyst, at den, der har ventet længst, har ventet i én time og et kvarter. Det kan godt være, at nogen er blevet oplyst, at ventetiden er længere, men så er opkaldene blevet effektueret hurtigere, siger han, men understreger samtidig, at den gennemsnitlige ventetid langt overstiger regionens målsætninger.

- Det skal ikke være sådan, at der er lange ventetider i julen, påsken eller pinsen, siger han.

Receptfornyelser giver travlhed

Ifølge Christoffer Buster Reinhardt skyldes den ekstraordinære lange ventetid ikke, at der ikke er blevet vagtsat nok personale i juledagene.

- Medarbejderne har taget mange vagter her i julen. Det er nok nærmere fordi, at mange praktiserende læger havde lukket lillejuleaftensdag i mandags. I dagstiden havde de over 1000 opkald på Akuttelefonen, mens man på en normal mandag ligger på under det halve, siger han.

Læs også Julemaden giver problemer: Det ringer vi til 1813 om i julen

En anden forklaring er ifølge Christoffer Buster Reinhardt, at der er mange borgere, som bruger 1813 til receptfornyelse, hvilket ellers ikke er Akuttelefonens opgave

- Det lægger også pres på. Så jeg vil på det kraftigste opfordre folk, der skal have fornyet eksempelvis deres p-piller til at få det gjort, når deres læge stadig holder åbent, så vi undgår de her flaskehalse, siger han.

Han tilføjer yderligere, at regionen har indgået en ny aftale med de praktiserende læger, som træder i kraft i det nye år, og blandt handler om, at der skal været et mere tæt samarbejde imellem de praktiserende læger og 1813.

- Det forventer jeg kommer til at reducere opgavepresset på 1813. Men derudover er vi også nødt til at konkludere, at vi er nødt til at se på bemandingen. Når der er så lang ventetid, må vi have flere på telefonerne i julen, siger han.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik