Selvom en tilstandsrapport ser fin ud. Og selvom man har både husforsikring og ejerskifteforsikring, så kan det godt gå galt alligevel, når man køber nyt hjem.
Det er blandt andet sket for en familie i Gørløse, der købte hus for nu et år siden, men som endnu ikke har sovet i det nye hjem.
Troels Andersen og Sofie Pedersen havde ellers gjort alt for at sikre sig.
Tilstandsrapporten sagde, at huset var i fin stand, og de havde fået nogle håndværkere til at tjekke boligen.
Men da sælgeren flyttede sine møbler, opdagede de, at gulvet gyngede.
Se familiens historie her:
Kaster lorten videre
Sælgeren melder skaden til sit forsikringselskab Tryg, og der bliver efterfølgende lavet flere undersøgelser, som fastslår, at der er fugt og skimmelsvamp i store dele af huset, som gør det sundhedsskadeligt at bo i.
Til at starte med er det Frida Forsikring, som parret har tegnet ejerskifteforsikringen hos, der har sagen. Men da der efter flere undersøgelser opstår tvivl om, at skaden skyldes en utæt kloak udvikler det sig til en tvist mellem de tre involverede forsikringselskaber.
For mange skriverier frem og tilbage mellem advokater og forsikringsselskaber trækker kun sagen i langdrag, til stor skade for huskøberen, som netop ikke burde være "gidsel" i sådan en tvist.
I fem måneder sender forsikringsselskaberne sagen frem og tilbage, mens familien måbende ser på fra sidelinjen.
Familien er gidsel
TV 2 Lorry har onsdag talt med alle tre forsikringselskaber, og de beklager alle situationen. Inden længe afholdes der et fælles møde på ejendommen.
Marie-Louise Pind fra advokatfirmaet Pind og Partnere, har stor erfaringer med ulykkelige skimmelsvampsager, hvor der opstår tvist imellem husforsikringen og ejerskifteforsikringen. Hun mener, at uenigheden om hvem som skal dække skaderne, bør løses så hurtigt som muligt, så huskøberen ikke lide unødvendig overlast.
- Helt overordnet, når det drejer sig om vand eller fugtskader på ejendomme, er det min erfaring, at sådanne forsikringstvister bedst løses ved at de implicerede parter mødes ude på selve ejendomme og besigtige skaderne sammen med tekniske rådgivere. Så drøfter parterne årsagen til skaden, omfanget og de eventuelle løsninger, siger Marie Louise Pind til TV 2 Lorry.
- Ofte er det herefter muligt for selskaberne at finde ud af hvem det skal dække hvad. For mange skriverier frem og tilbage mellem advokater og forsikringsselskaber trækker kun sagen i langdrag, til stor skade for huskøberen, som netop ikke burde være "gidsel" i sådan en tvist, hvis det er åbenlyst at et af selskaberne skal dække skaden. Vi skal huske at sager om skader ved fast ejendom bedst løses på ejendomme og ikke over skrivebordet. Det er ganske enkelt nemmere at få det byggetekniske overblik på stedet som gør at sagen kan afgøres korrekt, siger hun.