Trods weekendforsøg med ekstra bemanding kunne 1813 ikke leve op til målsætning

Hvordan kan man nedsætte ventetiderne på akuttelefonen? Det undersøgte Region Hovedstaden den forgangne weekend.

Klager over lange ventetider har nærmest været et vilkår, siden akuttelefonen blev oprettet i 2012. 

I weekenden var ekstra personale kaldt ind i et forsøg, der skulle gøre Region Hovedstaden klogere på, hvor mange der skal til for at overholde målsætning om ventetid ved opkald til 1813.

Derfor var alt personale på Akuttelefonen bedt om at møde op til en såkaldt "ideal weekend" for at undersøge, hvad den optimale bemanding bør være på 1813 for at overholde servicemålene.

- Vi skal være det rigtige antal på arbejde på det rigtige tidspunkt, og det kan være svært i et sundhedsvæsen, hvor der virkelig mangler folk, forklarer Anders Damm-Hejmdal, der er cheflæge på Akuttelefonen.

quote Min appel er, at 1813 ikke er en servicetelefon

Anders Damm-Hejmdal, Cheflæge, Akuttelefonen

Målet er at kunne besvare ni ud af ti opkald indenfor fem minutter. Lørdag var det med ekstra bemanding kun muligt at besvare fem ud af ti telefonopkald indenfor fem minutter - altså langt fra Region Hovedstadens målsætning.

I har ikke kunne overholde servicekravene, selvom i har bemandet helt op?

Nej, det er rigtigt. Det kræver endnu mere personale at nå helt i mål, vurderer enhedschef ved 1813 Berit Juhl Schau over for TV 2 Lorry.

Ser forbedringer

På en almindelig lørdag er der mellem syv og 37 medarbejdere, der sidder klar ved akuttelefonen. Lørdag var der mellem 25 og 50. Men altså stadig ikke nok til at løfte opgaven.

- Der er rigtigt mange ting, vi skal arbejde med, og det gør vi, så vi skal nok nå i mål, mener regionsrådsformand i Region Hovedstaden, Lars Gaardhøj (S).

Hvornår? 

- Det er svært at sige, men vi har fået 16 anbefalinger, dem ruller vi ud nu, og vi kan allerede se nogle forbedringer. Jeg er tålmodig. Lad os se i løbet af efteråret, der tror jeg, vi får kortere ventetider på 1813, uddyber regionsrådsformanden.

Men borgerne kan også selv gøre noget for at nedsætte ventetiderne. Akuttelefonen er til akutte opkald, men det glemmer borgere, når de ringer ind, lyder det fra ledelsen på akuttelefonen:

- Vi oversvømmes af en hel masse opkald, som ikke er en del af det, der er 1813's tilbud. Min appel er, at 1813 ikke er en servicetelefon. 1813 er en akuttelefon til akut opstået skade og akut sygdom udenfor egen læges åbningstid, forklarer Anders Damm-Hejmdal.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik