Trillefløjter skal give tog til tiden

En ny og forbedret afgangsprocedure skal få sendt kystbanetogene lidt hurtigere af sted fra stationerne. Det skriver Frederiksborg Amts Avis.      

DSBFirst hiver nu den ellers pensionerede trillefløjte frem i et forsøg på at vinde tid. En ny afgangsprocedure skal samlet skære et helt minut af stationsopholdene på Kystbanen.

- Indtil nu har togpersonalet skullet lukke den sidste dør manuelt. Men fremover, når fløjten har lydt, og personalet har tjekket at dørene er frie, vil alle døre lukkes automatisk, sådan som vi kender det fra s-togene. Den nye procedure gør, at togene kan komme lidt hurtigere af sted fra perronen, og at togene går så præcist som muligt, siger pressechef Anneli Evers, DSBFirst.

Den ny procedure blev indført i går, og den er et led i arbejdet med at give en bedre regularitet. De ny fløjtesignaler kommer oven på mere alvorlige ændringer indført tidligere på året, såsom en mere robust køreplan med færre togafgange fra en række stationer og postering af tre reservetog i henholdsvis Helsingør, Nivå og København. Tog, der kan sættes ind til tiden til erstatning for forsinkede tog.

I modsætning til de andre tiltag er genindførelsen af trillefløjten helt omkostningsfri. Den ny procedure er afklaret med Trafikstyrelsen, der har godkendt ændringen, og med togpersonalets faglige organisationer. Ud over trillefløjten vil passagererne ikke opleve den store forandring.

- Trillefløjten er en lyd, som passagererne genkender, så vi synes, det er naturligt at anvende den, siger Anneli Evers.

Skal stationsopholdene effektiviseres yderligere, kræver det dog helt
andre og dyrere tiltag, hedder det i en rapport fra de schweiziske jernbaneeksperter, der sidste år satte luppen på den fejlramte kystbane. Så skal der anskaffes togstammer med flere og bredere døre end i dagens tog.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik