Skadestuer har fået langt færre patienter

Der kommer over 2000 færre patienter på Region Sjællands akutafdelinger hver eneste måned efter indførelsen af akuttelefonen. Det svarer til et fald på cirka 20 procent, skriver DAGBLADET Køge.

Akuttelefonen er den telefon, borgerne i Region Sjælland skal ringe til, inden de kører på skadestuen, og siden dens indførelse 3. oktober 2011 er langt færre altså troppet op.
- Sammensætningen af patienter er blevet anderledes. Vi kan mærke, at vi har færre af den type patienter, der kan få hjælp hos egen læge eller vagtlæge - eller kan klare sig selv med gode råd, siger den ledende oversygeplejerske på Akutafdelingen på Køge Sygehus, Poul Mossin.

Årsagen til det drastiske fald i antallet af patienter er, at op mod 30 procent af de, der ringer, slet ikke behøver at komme, fordi de kan hjælpe sig selv med gode råd fra sygeplejersken, der tager akuttelefonen, eller får at vide, at de skal søge hjælp et andet sted.
Det samlede antal af patienter på regionens akutafdelinger og skadeklinikker svingede i 2010 mellem knap 9000 og knap 11.000 patienter om måneden alt efter årstiden, mens det efter indførelsen af akuttelefonen altså ligger cirka 2000 patienter under.

På akutafdelingen i Køge har man dog ikke oplevet et fald i antallet af patienter, for cirka samtidig med indførelsen af akuttelefonen lukkede de rigtige skadestuer i Roskilde og Næstved.
- Det betyder, at vi får en stor del af de patienter, der tidligere hørte til de to sygehuse, så vi har ikke fået mindre travlt, siger Poul Mossin til DAGBLADEt Køge.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik