Minister skrotter samlet selskab for hovedstadens offentlige transport

Transportminister Benny Engelbrecht kalder forslag fra den tidligere regering for et skalkeskjul.

01:13

Transportministeren Benny Engelbrecht.

HOT er not.

Så kort formulerer transportminister, Benny Engelbrecht, Socialdemokratiet, den nuværende regerings beslutning om at skrotte idéen om at samle al trafik i Region Hovedstaden under én organisation ved navn HOT (Hovedstadens Offentlige Transport red.)

Det var den tidligere regering med daværende transportminister Ole Birk Olesen, Liberal Alliance, i spidsen, der i et udspil i januar foreslog at samle den offentlige transport, som i dag drives af mange forskellige selskaber.

Selskaberne ejes af både stat, kommuner og regioner. I forbindelse med den tidligere regerings ønske om at nedlægge regionerne, foreslog de at lave HOT.

- Det er ikke noget, vi kommer til at gennemføre, siger transportminister Benny Engelbrecht, til TV 2 Lorry.

Læs også Hovedstadens offentlige transport skal samles, mener regeringen

 - Vi har som regering ingen planer om at nedlægge regionerne, og derfor har jeg heller ikke brug for en ny måde at organisere hovedstadens transport på, siger Benny Engelbrecht.

Fortalerne for HOT mente, at den fælles organisation blandt andet kunne løse problemerne med transport henover kommunegrænser.

Læs også Gratis offentlig transport er en dyr og dårlig idé, siger trafikforsker

Den kollektive trafik i hovedstadsområdet består af både busser, metro, privatbaner, S-tog og snart en letbane.

- Der kan sagtens være masser af udfordringer, når man krydser grænser mellem kommuner eller på anden vis i den offentlige transport - det anerkender jeg gerne. Jeg kan bare overhovedet ikke se, at den tidligere regerings forslag skulle have løst det i sig selv, siger Benny Engelbrecht.

Forhindre trængsel på vejene

Ifølge Ole Birk Olesen, den forhenværende transportminister, skulle HOT fremtidssikre den offentlige transport og være med til at forhindre trængsel på vejene, som man forventer med en øget befolkningstilvækst i hovedstadsområdet.

- Et effektivt og ikke mindst attraktivt kollektivt trafiknet er afgørende for, at københavnerne ikke skal drukne i trængsel, sagde tidligere transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance i en pressemeddelelse i januar.

Transportminister Ole Birk Olesen vil reformere Region Hovedstadens trafikorganisation. Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen - Ritzau Scanpix

Ifølge den tidligere regering ville et godt koordineret og smidigt trafiknetværk, der skulle fremstå som et sammenhængende transporttilbud i hovedstadsområdet, gøre den kollektive trafik til en større konkurrent til bilen.

Projektet havde blandt andet lade sig inspirere af organiseringen af offentlig transport i udenlandske byer som München, Oslo, London og Helsinki.

HOT var et skalkeskjul

Benny Engelbrecht mener dog, at HOT var et skalkeskjul for at spare på den kollektive transport og for at nedlægge regionerne. I stedet vil man hellere gå en anden vej.

- Det handler først og fremmest om at lytte til de aktører, der er i dag og få dem til aktivt at spille med. Det tror jeg er meget bedre, end at jeg kommer som minister, som min forgænger, og trækker noget ned over hovedet på hovedstaden og den kollektive transport der, siger transportministeren.

Læs også Ny prisstigning på udvalgte rejser med metroen

Hvilke forskellige tiltag, som skal få bus, letbane, metro og s-tog til at spille sammen, vil Benny Engelbrecht vende tilbage til, når han skal til infrastrukturforhandlinger næste år.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik