Politikerne vil have mere fart på Kystbanen

Kommunerne i hovedstadsområdet samler kræfterne for at gøre det nemmere at tage med toget og nedbringe den stigende trængsel i regionen.

29 kommuner i hovedstadsområdet har i fællesskab udarbejdet en liste over infrastrukturprojekter, som de vil give højeste prioritet i de kommende år.

På listen står blandt andet en hastighedsopgradering på Kystbanen, skriver Helsingør Dagblad.

- Jeg er virkelig godt tilfreds med, at Kystbanen nu er fremhævet som en del af de infrastrukturforbedringer, der skal på bordet. Det er et enormt stærkt signal, fordi 29 kommuner og Region Hovedstaden står bag i enighed. Og man skal glæde sig over den entydige opbakning, som alt andet lige gør det nemmere, end hvis det kun var kommunerne langs Kystbanen, som ønskede det her, siger Helsingør-borgmester Benedikte Kiær.

Om den aftale, som de pågældende kommuner har godkendt, og som Region Hovedstaden er på vej til også at godkende, forklares det, at kommunerne i hovedstadsområdet og Region Hovedstaden samler kræfterne for at nedbringe den stigende trængsel i regionen og gøre det nemmere at komme rundt fra kommune til kommune.

DSB lancerede ellers denne sommer en ny og langsommere køreplan for togene mellem Helsingør og København, fordi alt for mange toge blev forsinkede eller aflyst i første halvdel af 2016.

 - Køreplanen for 2016 var den største køreplansændring siden Storebæltsbroen åbnede i 1997, men vi må erkende, at den på nogle punkter har været lige lovlig ambitiøs. Derfor har vi været nødsaget til at lægge en lille smule luft ind i køreplanen herunder på Kystbanen, sagde DSB's informationschef Tony Bispeskov til TV 2 Lorry.

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik