Pensionistkortet til offentlig transport forsvinder til juni

Det såkaldte mimrekort for ældre borgere til bus, tog og metro forsvinder til juni og erstattes i stedet med rabat på enkeltrejser og pendlerkort.

Det særlige tremåneders pensionistkort – også kendt som mimrekortet – er på vej til at blive udfaset.

I et notat til Transport- og Boligministeriet oplyser DSB, Metroselskabet og Movia – der sammen opererer under navnet Din Offentlige Transport (DOT) – at pensionistkortet forsvinder til juni.

I stedet erstattes pensionistkortet med rabatter på 40 procent på enkeltrejser og 25 procent på pendlerkort.

Pensionistkortet er en ordning, der giver borgere på 65 år og derover mulighed for at rejse ubegrænset med offentlig transport i hovedstadsområdet i tre måneder – dog ikke i morgen- og eftermiddagsmyldretiden på hverdage.

Erik Andersen fra Roskilde fremviser sit pensionistkort.
Erik Andersen fra Roskilde fremviser sit pensionistkort.
Foto: TV 2 Kosmopol

”Fuldstændig vanvittigt”

En af dem, der gruer for pensionistkortets udfasning, er Erik Andersen. Han rejser til og fra sin bopæl i Roskilde med offentlig transport flere gange om ugen.

- Jeg synes, det er fuldstændig vanvittigt, siger han.

Han har været glad for sit pensionistkort, som han lige nu betaler 595 kroner for hver tredje måned.

- Hvorfor man pludselig vil ændre det, det kan jeg simpelthen ikke forstå. Det er en meget, meget dårlig ide, siger Erik Andersen.

Pensionistkortet koster mellem 420 og 840 kroner for tre måneder afhængigt af antallet af zoner, man køber.

Får prisstigning på over 50 procent

Farvellet til pensionistkortet vil for nogle borgere blive en bekostelig omlægning. Især de, der i dag rejser meget på deres pensionistkort, vil i fremtiden skulle betale mere for deres rejser.

Trafikselskaberne har regnet på konsekvenserne for kunderne, og beregningerne viser, at højfrekvente brugere af pensionistkort i de største byer ofte vil komme til at betale mere for deres rejser i den nye ordning.

Knap 12 procent af pensionisterne vil opleve prisstigninger på over 50 procent med det kommende takstsystem, fremgår det i notatet fra DOT.

(Arkivfoto) I stedet for pensionistkortet indføres en rabat på enkeltrejser med rejsekort på 40 procent samt 25 procent rabat på pendlerkort.
(Arkivfoto) I stedet for pensionistkortet indføres en rabat på enkeltrejser med rejsekort på 40 procent samt 25 procent rabat på pendlerkort.
Foto: Christian Als/Ritzau Scanpix

For nogle borgere kan omlægningen af pensionisttaksterne dog vise sig at være en god nyhed. Pensionister uden pensionistkort betaler i dag fuld pris for rejser med bus, tog og metro. Efter ændringen vil alle pensionister få mellem 25 og 40 procent i rabat på deres rejser.

Geografisk set vil pensionister uden for de større byer få størst gavn af reformen, fordi langt hovedparten i dag ikke bruger pensionistkort.

Mens pensionistkortet hovedsageligt er populært i hovedstadsområdet - her har 17 procent af pensionisterne et mimrekort – så bruger blot tre procent af pensionisterne på Vestsjælland kortet, mens tallet for Sydsjælland, Lolland, Falster og Møn er under én procent.

Ældre Sagen er bekymrede

Hos Ældre Sagen har telefonerne været rødglødende på det seneste med opkald fra ængstelige borgere. Her er de blevet kontaktet af flere, der stiller spørgsmålstegn ved den kommende løsning.

- Folk er bekymrede for de her prisstigninger, de ser dem som en stor indskrænkning i deres muligheder for at tage rundt, siger Rikke Hamfeldt, der er seniorkonsulent hos ÆldreSagen.

For Ældre Sagens Rikke Hamfeldt er omlægningen af pensionisttaksterne bekymrende læsning.
For Ældre Sagens Rikke Hamfeldt er omlægningen af pensionisttaksterne bekymrende læsning.
Foto: TV 2 Kosmopol

Især de 12 procent af pensionisterne, der vil opleve en meget stor prisstigning, er for dårligt, mener Ældre Sagen.

- Vi er bekymrede for den her gruppe pensionister, som vil opleve det her som et voldsomt indgreb i deres dagligdag.  Så lige nu er vi i gang med at kigge på, hvad har det af betydning for de her 12 procent, og kunne man finde en løsning, siger Rikke Hamfeldt.

Inspireret af Vestdanmark

I DOT peger man dog på, at alle pensionister vil få glæde af den nye ordning, mens det med den nuværende ordning kun er ældre med pensionistkortet, der rejser billigt.

- Vi har ikke kunne finde en model, der ellers har gjort, at alle fik lige adgang til pensionistrabatten. Vi bruger alle de penge på pensionistrabat som vi brugte før, så der er bare nogle andre pensionister, der får mere gavn af rabatten, siger Eskil Thuesen, der er talsmand hos Din Offentlige Transport.

Inspirationen fandt de vest for Storebælt, hvor de offentlige transportselskaber i Jylland og på Fyn også har omlagt deres takster for pensionister.

- For knap to år siden lagde de deres takster om – også for pensionister. Og de har valgt denne her model, og den har fungeret godt for dem. Så må vi også kunne bruge den på Sjælland, siger Eskil Thuesen.

Erik Andersen i Roskilde håber dog på, at DOT når at skifte mening, så beslutningen kan blive ændret.

- Jeg håber virkelig, at politikerne tager fat om det her. At Mette Frederiksen også bliver de ældres minister ligesom hun er børnenes minister, siger han.

Ændringen står til at træde i kraft den 9. juni.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik