Pendlere og borgmester i kamp for kystbane

Kystbanen: Seks minutter er værd at kæmpe for, lyder det fra pendlertalsmand og borgmester.

Pendlertalsmand Michael Randropp og borgmester Benedikte Kiær har ikke tænkt sig at opgive kampen om hurtigere tog på Kystbanen. Meldingen kommer efter nyheden om, at der alligevel ikke bliver råd til at opgradere Kystbanen, skriver Helsingør Dagblad.

Sagens kerne er seks minutters kortere rejsetid. De er forsvundet med nyheden om, at prisen for de tekniske forstærkninger på banen er næsten tredoblet i forhold til det beløb, der blev afsat i Togfonden under den tidligere regering.

- Vi har hele tiden sagt, at vi ikke turde tro på det, når pengene ikke var låst fast til formålet. Nu har vi desværre fået ret. Banedanmark har ikke engang været inde over beregningerne, siger Michael Randroppe til Helsingør Dagblad og fortsætter:

- Vi skal stadig leve med flere ugers afspærringer på Kystbanen i sommeren 2017, når der skal laves nødvendig vedligeholdelse af broer og spor. Men vi går glip af det, der var guleroden, nemlig den forbedrede rejsetid. Og den betyder altså meget for vurderingen af toget som alternativ til bilen.

Kystbanen er på dagsordenen, når Helsingørs konservative borgmester Benedikte Kiær fredag mødes med de øvrige nordsjællandske borgmestre.

- Vi stod sammen om en henvendelse til daværende transportminister Magnus Heunicke, som lovede os, at en opgradering af Kystbanen var sikret, selv om finansieringen af Togfonden skred. Nu må vi stå sammen igen om at forklare, hvor vigtigt det er, siger Benedikte Kiær til Helsingør Dagblad.

Hun mener ikke, at man kan afskrive seks minutters rejsetid som en uvæsentlig detalje.

- Kystbanen er den mest pendlertunge strækning i Danmark, og det har altså stor betydning, om rejsen tager seks minutter mere eller mindre. Det kan være afgørende for forbindelsen til andre transportmidler, og for om man synes, man kan få en tilværelse som pendler til at hænge sammen, siger Benedikte Kiær til Helsingør Dagblad og fortsætter:

- Derfor er det ikke kun et spørgsmål infrastruktur, men om at få hele hovedstadsområdet til at hænge sammen. I forvejen er komforten i togene på Kystbanen ikke så høj som i de tog, der kører til Jylland. Vi må sammen forsøge at få den beslutning gjort om.

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Trafik

øresund helsingør helsingborg

Tunnel mellem Helsingør og Helsingborg vil koste 14 milliarder

oestbanen.1

SF og Venstre går til høring om Østbanen - dybt uenige om finansiering

Fartgrænser

playVille sænke hastighed på vej med institution - men politiet sagde nej

Borgmestre i fælles kamp

Tre borgmestre i fælles kamp for manglende motorvej

Region Hovedstaden

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere