Desperate Øresunds-pendlere klager over elendige forhold

Øresundspendlerne er prisgivet når DSB og Skånetrafikken ikke kommunikerer og annoncerer forsinkelser på tog. Nu har de selv skabt en løsning.

- Ingen tog over, skriver Øresundspendler Allan Magpantay d. 20 juni på et facebook-opslag i gruppen BroenLive. Og få timer senere: 

- Update: körer igen. Det afføder flere kommentarer om at der er indsat togbusser nu, et spørgsmål om hvorfor og svaret kommer lige efter: - Signal.

Og så er der en vejledning fra en bruger om Skånetrafikkens refusion, hvis man er så forsinket at man må tage en taxi for at komme på arbejde på den anden side af Øresund, den dag.

Det er pendlerne selv, der har lavet gruppen, for DSB og Skånetrafikken taler ikke sammen om forsinkelser og aflysninger, siger pendler og administrator Ture Ertmann:

- Jeg har oplevet mange gange at stå i lufthavnen og skulle til Sverige og så tror man toget er på vej. Det er det så bare ikke, det er helt aflyst. Det har man bare ikke fortalt dem på den anden side af broen, så de ved det ikke. Det sker faktisk ret ofte. Rettidigheden ligger mellem 70 og 80 pct., siger Ture Ertmann, der er administrator af gruppen BroenLive, om hans oplevelse.

quote - Informationsniveauet er elendigt, passagererne må informere hinanden

Ture Ertmann, pendler og administrator af facebookgruppen BroenLive

I følge ham er DSB og Skånetrafikken for dårlige til at samarbejde, til trods for at der har kørt tog over Øresundsbroen i 20 år:

- Informationsniveauet er elendigt, passagererne må informere hinanden, siger Ture Ertmann.

- Kundepunktligheden (som også er rettidigheden) der måler hvor tit passagerene kommer frem indenfor 3 minutter i.fh.t. det planlagte har nu ellers været historisk høj. På Kystbanen ligger den i maj på 96,9 pct., siger Informationschef Tony Bispeskov fra DSB.

Han fortæller at mellem København og Malmø er den på 85 pct i år, målt  fra d. 1. januar og frem til i dag. Det er også markant bedre end tidligere år.

Tony Bispeskov mener ikke at informationen er så dårlig, som Ture Ertmann oplever, men medgiver, at den godt kan blive bedre. Og svenskerne er enige:

- Vi har en  tæt dialog med DSB. Idag lægger vi information om forsinkelser og aflysninger på vores tog i Danmark, så snart vi får information om det fra vores entreprenør, Trafikverket, eller DSB. Vi er klar over, at vi ikke får al information fra den danske side og arbejder med at løse problemet, siger Mikael Espling, Chef for Öresundståg hos Skånetrafiken i Sverige.

Fint at de løser det selv

Tony Bispeskov syntes det er en fin ting at de danske og svenske pendlere selv har lavet facebooksiden BroenLive:

- Det viser begge landes gode kultur - vi hjælper hinanden og informationen er skræddersyet til de kunder, der passerer Øresundsbroen. DSB s facebook dækker hele Danmark og der ville beskeder om forsinkelser på netop Øresundsstrækningen drukne i beskeder om hvordan toget kører i Svendborg, siger han.

Og så påpeger han, at det tager noget tid at løse et problem med f.eks. et strandet tog midt på broen og få kommunikeret ud til kunderne, hvilke tog, der så er aflyst :

- Vi har flere operatører på strækningen. Udover godstog fra andre lande er der SJ, der opererer i resten af Sverige. Et strandet tog giver problemer, der er spreder sig som ringe i vandet. Så det kan tage lidt tid at løse det, siger Tony Bispeskov. 

BroenLive på Facebook

On-line kommunikation til de 15.000 arbejdspendlere, der hver dag krydser broen i tog.

Denne gruppe skal bl.a. hjælpe med at dele trafikinformation til de passagerer som kører over Øresundsbroen med tog.

Gruppen dækker primært togstrækningen Malmö C - København H.

Dette er den officielle gruppe for Pendlerklubben Kystbanen. Pendlerklubben består udelukkende af frivillige der bruger deres fritid og egne penge på arbejdet. Gruppen er oprettet for at kunne informere om de tiltag der er omkring Øresundsbroen og for at tog-pendlerne kan finde fælles løsninger på problemerne.

(Kilde: Facebook-gruppen BroenLive - om BroenLive)

Ingen kommunikation gennem 20 år

- Udfordringen er at man går mellem to kasser. Man går mellem DSB-kassen og Skånetrafik-kassen og de to har ingen overlap, siger Ture Ertmann.

Han viser et skilt over ruten på perronen, hvor man kun kan se stationerne i Danmark. På Sveriges-siden står der bare "Sverige". Stationerne har ingen navne.

DSB og Skånetrafikken fungerer som to seperate "kasser", der ikke kommunikerer, siger pandlertalsmand Ture Ertmann. På Danmarks-siden er der end ikke skrevet navne på de svenske stationer.
DSB og Skånetrafikken fungerer som to seperate "kasser", der ikke kommunikerer, siger pandlertalsmand Ture Ertmann. På Danmarks-siden er der end ikke skrevet navne på de svenske stationer.
Foto: Johan Ørskov Petersen / TV 2 Lorry

Og så er der grænsekontrol hver dag - begge veje. Alle passagerer skal af toget, gennem paskontrollen og på igen.

- I disse Coronatider skal man have pladsbillet på regionaltogene fra Lufthavnen, ind til Hovedbanegården. Så det skal jeg lige ind og gøre, siger Ture Ertmann, da vores reporter følger ham på en tur over Sundet en tidlig morgen fra  hjemmet i Malmø og til København, hvor han arbejder. Men det virker som om systemet ikke fungerer:

- Der er ingen pladsbilletter ledige på den her afgang, selv om hvis du kigger ind i toget, så sidder der to passagerer i den der vogn, siger Ture Ertmann frustreret.

Han opdager lige efter at det er endnu et kommunikationsproblem, toget står i DSB´s App som udsolgt, men det viser sig at toget er helt aflyst. Også selv om det står lige foran Ture Ertmann på skinnerne.

- Nu har jeg kørt i ni år og det er cirka en gang om ugen, så er der noget man undrer sig over. Hvorfor står det tog som aflyst (i appén, red.)? Det er ikke aflyst. Det vænner man sig også til, siger han.

(Artiklen fortsætter efter billedet)

Pendlerne er frustrerede over manglende kommunikation og information.
Pendlerne er frustrerede over manglende kommunikation og information.
Foto: Torben Christensen /Scanpix

Har købt bil for at komme på arbejde

Hvis Øresundsregionen skal være en fælles region i stedet for to lande, der tilfældigvis deler en bro, så kan Ture Ertmann godt komme med et par ønsker - især til kollektiv trafik og transport:

- Nu har vi valgt at købe bil, så jeg har muligheden for at komme over, når toget ikke kører eller ikke kommer. Vi må have mere kollektivt trafik over Øresund. F.eks. skal vi have metro mellem København og Malmø, i en tunnel separeret fra broen, så man har flere muligheder for at komme frem til sit job. Og så skal der være et krav om at DSB og Skånetrafiken fremover taler sammen om problemer, det er der ikke i dag, siger Ture Ertmann.

DSB og Skånetrafiken tester lige nu et system , der skal forbedre kommunikationen mellem de to lande, til gavn for kunderne:

- Vi har lige startet et projekt med svenske Trafikverket och Banedanmark for gøre trafikinformationen til vores rejsende meget bedre, siger Mikael Espling, Chef for Öresundståg hos Skånetrafiken i Sverige.

Der bliver direkte overførsel af trafikdata mellem Danmark og Sverige. Det er automatisk realtidsdata på togene - på begge sider af sundet.

- Så kan vi informere om forsinkelser og aflyste tog direkte i vores app, siger Mikael Espling. VI kan også følge vores tog i realtid og forudsige forstyrrelser.

 Og Informationschef Tony Bispeskov slutter op:

- Det er i test nu, men vi går live med systemet og informationerne lige om lidt.

 Det glæder Ture Ertmann sig til for han og de andre pendlere oplever, at de og deres hverdag med pendling hverken prioriteres af de to landes regeringer eller de to togselskaber.

- Jeg håber det kommer nu, for det har de snakket om i fire år. Jeg betaler dansk skat og betaler 2400,- kroner om måneden for et togkort, så jeg syntes da jeg skal prioriteres, siger han.

 

Grænse- og politikontrol er en del af fortrædelighederne for pendlerne.
Grænse- og politikontrol er en del af fortrædelighederne for pendlerne.
Foto: Københavns Politi / Twitter

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik