Ny rapport om omfattende støjgener fra motorveje: Nu vil borgmester have overdækket motorring

Gladsaxes borgmester Trine Græse (S) mener, at en stor del af Motorring 3 skal overdækkes, efter ny rapport om omfattende støjgener er blevet publiceret.

Larm og støj fra motorveje er til gene for mange, og hvis støjproblemerne skal løses, skal de løses tættest på motorvejen.

Det viser en ny rapport, der er gennemført af foreningen Realdania i samarbejde Gladsaxe og Furesø Kommuner, som er blandt de kommuner i Danmark, der er mest plaget af trafikstøj fra motorveje.

Rapporten konkluderer blandt andet, at en eventuel overdækning af motorveje skal ske på længere strækninger på 1,5 til 2 kilometer for at opnå den ønskede effekt.

Men det mener Gladsaxes borgmester, Trine Græse (S), dog ikke er nok.

- Jeg tænker, at det er nødvendigt ikke kun at overdække motorvejen på 1,5 til 2 kilomenter, siger Trine Græse (S), der kommer med en klar opfordring til staten. 

Gladsaxes borgmester, Trine Græse (S), vil have overdækket en stor del af motorring 3.
Gladsaxes borgmester, Trine Græse (S), vil have overdækket en stor del af motorring 3.
Foto: Jan Christiansen - TV 2 Lorry

- Der, hvor man har lagt motorveje igennem bymæssigbebyggelse, er man nødt til fra statens side at tage ansvaret for de borgers helbred og livskvalitet, der bor langs motorvejen, og så få løst det her problem en gang for alle ved at få lavet en overdækning, siger Trine Græse (S).

Også Furesøs viceborgmester, Bettina Ugelvig (S), mener, at en længere overdækning er essentiel. 

- Der er ingen tvivl om, at det er et enormt omkostningstungt projekt, men alle undersøgelser viser, at vi skal have længde på overdækningen af motorvejen, for at lyden ikke smutter ud i enderne, siger Furesøs viceborgmester, Bettina Ugelvig (S).

Vigtigt for sundheden

Realdanias projektchef Pelle Lind Bournonville fortæller, at støjen bedst håndteres tæt på motorvejen, og at afdækningen kræver store fysiske anlæg for at skærme støjen.

- Rapporten viser, at det ikke blot nytter noget at tildække 400-500 meter, men man skal faktisk op i 1,5 til 2,5 kilometers længder i forhold til at dække af i enderne i de bebyggede områder, siger Pelle Lind Bournonville.

Fakta om rapporten

Det er COWI og Labland, der de seneste år har indsamlet og analyseret den seneste viden om støj fra motorveje. 



I rapporten præsenterer de løsninger og principper for, hvordan kommuner og stat i fremtiden kan håndtere motorvejsstøj gennem blandt andet lette og tunge overdækninger. 



Projektet har også undersøgt, hvordan støjen kan håndteres længere væk fra motorvejene fx i naturområder og byrum.


Kilde: Gladsaxe Kommune

Ifølge projektchefen er støjafskærmningen også vigtig for folks ve og vel.

- Støj påvirker os fysisk. Vi mennesker bliver påvirket stressmæssigt af støjen fra motorvejene. Vi kan få livsstilssygdomme for eksempel hjertekarsygdomme, og ny forskning viser også, at støj kan føre til demens.

De støjhæmmende midler, der allerede er sat op, har de ingen effekt?

- Det ser i hvert fald ikke sådan ud. Ifølge de data vi kan se, bevæger støjen sig temmelig langt ind i boligområderne, byområderne og de rekreative områder på trods af de støjafskærmninger, der er derude nu, siger Pelle Lind Bournonville.

Realdanias projektchef, Pelle Lind Bournonville påpeger, at en eventuel overdækning skal sørge for, at støjen ikke bevæger sig ind i boligkvartererne på begge sider af motorvejen.
Realdanias projektchef, Pelle Lind Bournonville påpeger, at en eventuel overdækning skal sørge for, at støjen ikke bevæger sig ind i boligkvartererne på begge sider af motorvejen.
Foto: Jan Christiansen - TV 2 Lorry

Ifølge ham kræver en overdækning af motorvejene i den essentielle længde en investering på mellem 10 og 18 millarder kroner.

På landsplan er over 700.000 boliger belastet med vejstøj, der overstiger Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi på 58 decibel.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik