Ny patientguide på vej - skal give mere effektiv konsultation

For første gang samles generel information om det at være patient og pårørende på tværs af sygdom og sektorer.

Region Hovedstaden lancerer torsdag en hel ny patientguide. Foto: Mads Claus Rasmussen - Ritzau Scanpix

Region Hovedstaden, kommuner og praktiserende læger lancerer torsdag en hel ny patientguide, hvor patienter og pårørende på en enkel og lettilgængelig måde kan finde relevante informationer uanset diagnose.

Initiativet til en generel guide kommer fra Region Hovedstaden, da man har indset, at tilgangen til patientinformation har ændret sig. I forhold til tidligere har mange patienter nemlig et ønske om at blive hørt og vil gerne klædes på til at være mere aktive i deres eget sygdomsforløb.

- Når vi rammes af sygdom bliver mange af os bekymrede, og vi søger ofte informationer om de ting, vi er usikre på eller har svært ved. Samtidig bevæger vi os mod et sundhedsvæsen, hvor mere behandling foregår i og tæt på eget hjem, og der stilles dermed større krav til, at man kan finde hjælpen, der hvor man er. Patientguiden er et vigtig skridt i den retning, siger regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (Soc.dem). 

Patienter bliver bedre rustet

Ifølge Danske Patienter peger flere studier på, at der er en lange række effekter ved mere brugerinddragelse i sundhedsvæsenet. Det er blandt andet færre indlæggelser, færre screeninger og at patienterne bliver bedre til at følge lægens anvisninger om medicin.

Læs også Ny robotteknologi giver patienter hurtigere blodprøvesvar

En af dem, der har savnet et tilbud som Patientguiden, er Vibeke Malmos. Hun har i mange år kæmpet med en kræftsygdom, der blandt andet krævede behandling på tværs regioner og kommuner.

- Da jeg blev syg, havde jeg et enormt behov for at vide mere om mit forløb. Men det er rigtig svært for hospitalerne at vide, hvordan man er som patient, og hvad man har brug for – og det er ofte først efter, man har været på et hospital, at man bearbejder oplevelsen derhjemme og kommer i tanke om alt det, man ikke fik spurgt om, siger Vibeke Malmos.

Hun mener, at man med Patientguiden får et redskab til at få afklaret mange af sine spørgsmål og mulighed for at være bedre rustet undervejs i sit forløb.

Ny patientguide

  • Patientguiden giver patienter og pårørende gode råd og redskaber til deres forløb uanset, hvor de er i sundhedsvæsenet. Fx kan patienter og pårørende finde informationer om muligheder og rettigheder, hvilke ressourcepersoner der kan hjælpe i forskellige situationer samt få gode råd til, hvordan man håndterer ventetid eller psykiske udfordringer.
     
  • Patientguiden indeholder ikke informationer om konkrete undersøgelser og behandlinger. De informationer er på vej i et sideløbende projekt.
     
  • Patientguiden lanceres 12. september og ligger på regionernes og regionens hospitalers hjemmesider. Du kan allerede tilgå Patientguiden via linker her.
Se mere

Den samme opfattelse har man ude på hospitalsafdelingerne.

Når man bliver alvorligt syg, oplever mange patienter et kontroltab

Lone Smidstrup Friis, overlæge

- Når man bliver alvorligt syg, oplever mange patienter et kontroltab. Guiden her kan hjælpe patienter til at overskue alt det, der skal ske. Når man bevarer en vis grad af kontrol, er det tryghedsskabende og samtidig med til at gøre patienterne til ligeværdige medspillere, siger Lone Smidstrup Friis, overlæge på Hæmatologisk afdeling på Rigshospitalet.

Hun tror samtidig, at guiden også kan kan være medvirkende til, at man som patient ikke så nemt bliver tabt på gulvet i de forskellige systemer eller føler sig som en kastebold, fordi man ikke rigtigt forstår, hvad der sker.

Mere effektiv konsultation

Hos flere praktiserende læger ser man også med positive øjne på ideen om en guide med generel information til patienten og den pårørende

- Jeg er sikker på, at de patienter, der har orienteret sig i Patientguiden og måske også i Patienthåndbogen på sundhed.dk, der komplementerer guiden, vil få en konsultation, der er mere effektiv, mere relevant og mere kvalificeret, siger Bjørn Perrild, som er almenT praktiserende læge i Kongens Lyngby.

Læs også Praktiserende læger rykker ind på hospitaler

Ifølge regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen indholder den nye guide præcis og korrekt information, og fordi kommuner og de praktiserende læger har været med i udviklingen af den, vil den betyde, at der kommer et mere samlende og nært sundhedsvæsen.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik