Nu bliver mælken bragt ud i lastbiler, der kører på koens egen gylle

Arla har indkøbt lastbiler, der kører på biogas. Ambitionen er, at alle lastbiler i fremtiden skal køre på grøn energi, fortæller direktør.

875 kilometer. Så langt kan Arlas nye CO2-venlige lastbiler køre land og rige rundt på en tank fuld af gylle. Vel at mærke fra en enkel ko.

Tirsdag blev forsøgsordningen skudt i gang med to lastbiler som kører på biogas.

- Vores ambition er, at alle vores distributionslastbiler skal køre 100 procent grøn energi, så snart det bliver praktisk muligt, siger Jakob Knudsen, landedirektør for Arla Danmark.

Og netop gylle, eller biogas, er en nærliggende mulighed, da der befinder sig godt 500.000 køer på Arla-gårdene.

quote Det giver god mening for Arla at bruge gylle som brændstof i vores lastbiler, fordi vi selv er med til at producere gyllen

Søren Nyborg, distributionschef i Arla Danmark

I første omgang er det to af Arlas lastbiler, der er ombygget, så de udelukkende kører på biogas.

Den ene lastbil leverer mælk i Storkøbenhavn, mens den anden henter mælk på Sjælland og fragter den til København.

Mælken ud med mindre støj

Og med køernes hjælp kan chauffører hos Arla få mælken bragt ud til mælkeglade danskere på en klimavenlig og mindre støjende måde. Med et halveret støjniveau larmer de nye biogaslastbiler nemlig ikke så meget som normale lastbiler.

På biogaslastbilerne sidder i alt fire tanke som bliver fyldt op, og så køres mælken ellers ud.

På den måde går Arla både CO2-venligt til værks på transportområdet, og gør brug af noget de har meget af, nemlig gylle.

- Det giver god mening for Arla at bruge gylle som brændstof i vores lastbiler, fordi vi selv er med til at producere gyllen, siger Søren Nyborg, distributionschef hos Arla Danmark, til TV 2 Lorry.

- Landmandens køer laver gyllen, og vi bruger den til at trille nogle kilometer i Storkøbenhavn, siger han.

Skal køre 100 procent på biogas fra 2050

Ved at bruge biogas i stedet for diesel reducerer Arla sin CO2-udledning med mindst 53 procent, og forsøget med at køre på gylle er et af en række initiativer Arla vil gå i kast med i målet om at blive CO2-neutral i 2050.

Efter en testperiode på fire til seks måneder vil man hos Arla evaluere forsøget med gyllekørsel.

- Arla har et godt udgangspunkt for at få produceret biogas, fordi vores landmænd har mange køer, hvis gylle kan give os mere af den grønne, CO2-neutrale energi, der er vigtig for fremtidens energiforsyning.

Desuden sker afkøling af mælken også med biogas.

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Samfund

Frederiksberg Svømmehal

Renovering af Frederiksbergs historiske svømmehal forsinket og budgettet skrider

Frida Pernille Groth Rasmussen

Frida står bag barnevognsmarch for bedre forhold for fødende

signe i vindue 2

playNår hele baggården synger ‘Hurtige Hænder’, bliver Signe på 3.tv rørt: Nu har naboer fået unikt sammenhold

MEtroen kører ikke mandag morgen

playFærdig med at "køre på røven" - ubetalte kontrolafgifter bliver trukket over lønnen

Region Hovedstaden

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere