Mistede 112-opkald: Regeringen nedsætter taskforce og kræver yderligere handling nu

Det er utilfredsstillende, at borgere ikke får hjælp straks, når de ringer 112, understreger sundhedsminister.

Regeringen vil sætte gang i et arbejde, der skal sikre, at borgere kommer igennem til 112-vagtcentralen og får hjælp med det samme, hvis de har behov for det.

Det siger sundhedsminister Magnus Heunicke (S) i et samråd om manglende eller sene besvarelser af opkald til vagtcentralen.

- Regeringen vil nedsætte en taskforce, som skal sikre, at vi har tilstrækkelig robusthed og tryghed i de telefoniske 112-systemer, siger ministeren under samrådet.

quote Ringer man 112, skal man hurtigt få de rette mennesker i røret, som kan sende en ambulance, hvis der er behov for det

Magnus Heunicke (S), sundhedsminister

Denne taskforce skal indlede sit arbejde i år. Regeringen "finder ikke sagen tilfredsstillede", tilføjer han.

Men Magnus Heunicke siger samtidig, at ansvaret hører hjemme hos regionerne, og derfor forventer han, at regionerne får styr på det.

Berlingske afdækkede tidligere i år, at rigtig mange 112-opkald ikke bliver besvaret med det samme.

Det er blevet omtalt som et "mistet opkald", når et opkald ikke er blevet besvaret inden for 22 sekunder.

Sundhedsministeren siger, at han ikke kendte til problemerne med 112-vagtcentralen, før Berlingske skrev om sagen.

- Ringer man 112, skal man hurtigt få de rette mennesker i røret, som kan sende en ambulance, hvis der er behov for det, siger Heunicke.

Blandet modtagelse

Nye Borgerliges Lars Boje Mathiesen kalder det "dejligt, at der bliver rykket på det her" med en taskforce.

DF er mere skeptisk. Peter Skaarup (DF) kalder sagen en skandale.

- Det skal rettes. Ingen tvivl om det. Regeringen vil nedsætte en taskforce. Hvor lang tid skal der gå, før den barsler, og nogle vil rette op? Skulle vi ikke gøre noget før? Der er noget, som tyder på, at vi skulle gøre noget før, siger Skaarup.

For Kirsten Normann Andersen (SF), som har stillet spørgsmål til ministeren, er det centrale, hvorfor politikerne og andre ikke kendte problemet. Hvorfor kommer det først frem, når medierne beretter om det?

Medarbejdernes ytringsfrihed skal styrkes, mener hun.

- De har en oplevelse af at stå i en situation, der er ekstremt kritisk, og de oplever ikke at have den ledelsesmæssige opbakning til at gøre noget.

Kirsten Normann Andersen mener, at der er behov for en ledelsesreform, hvor der skabes mere åbenhed, og "Rockwool-laget" i ledelsen skal væk.

Ministeren anerkender, at der skal være en kultur og struktur, hvor sådanne meldinger skal videre, så problemet kan løses.

Liselotte Blixt (DF) mener, at der "mangler meget" i forhold til den aftale, som Folketinget har lavet på området.

- Derfor er det også noget, der skal lande på ministerens bord, siger hun.

10 millioner til flere folk skal løse lange svartider

Folketinget er ikke de eneste, der reagerer, efter at en kritiske historier har haglet ned om Akutberedskabet de seneste måneder.

Tidligere i september stemte et bredt flertal i regionsrådet for at afsætte 10 millioner til at løse problemerne, forbedre arbejdsmiljøet i hele Akutberedskabet og sikre hurtige svartider på både 112 og 1813.

- Jeg er glad for, at der var bred opbakning i regionsrådet til den plan, der er lagt frem, men der blev også udtrykt et klart krav til Akutberedskabet, om at politikerne vil sikres, at de løbende holdes orienteret om situationen vedrørende 112 og Akutbredskabet som helhed, udtalte regionsrådsformand Lars Gaardhøj i den forbindelse.

Til et møde den 7. december skal administrationen derfor præsentere en model, som fremadrettet sikrer den løbende orientering, ligesom administrationen på mødet vil redegøre for overvejelser om den ledelsesmæssige udfordring i Akutberedskabet.

På mødet skal Akutberedskabet også give en status for arbejdet med at sikre tilstrækkelig kapacitet på 112 Vagtcentralen.

Camilla ventede en time

TV 2 Lorry har tidligere talt med Camilla Krogh Østrup, som ventede en time og ringede fem gange til alarmcentralen, da en ældre mand faldt og slog sig alvorligt på gaden.

Først da han fik hjertestop, kom der hjælp. Hele den historie kan du læse her