Min mening: S bluffer om motorveje til Frederikssund og Hillerød

Sophie Løhde (V) garanterer, at de store motorvejsprojekter i Nordsjælland bliver gennemført med Venstre i en ny regering. Der skal gøres noget ved de massive kødannelser, der stjæler vores tid, siger hun.

Af Sophie Løhde, folketingskandidat for Venstre i Nordsjællands Storkreds

I årevis har bilister, der kører mellem Nordsjælland og København for at passe deres arbejde, spildt alt for meget tid på at holde i lange køer. Det er mange rigtig trætte af, ved jeg. Og det er også dårligt for samfundsøkonomien og virksomhederne, som frygter, at det kan blive svært at rekruttere nye medarbejdere.

Derfor er jeg rigtig glad for, at vi i Venstre har været med til at sikre penge til, at der i de kommende år vil blive investeret markant i vores vejnet i hovedstadsområdet. Med den trafikaftale, som vi har indgået med de øvrige blå partier, er der afsat mere end 112 mia. kr. til forskellige infrastrukturprojekter rundt om i Danmark – og det vil også komme borgere og virksomheder i Nordsjælland til gavn.

En trafikstigning på 25 pct.

Først og fremmest sikrer vi med aftalen, at vi nu langt om længe kan få færdiggjort og forlænget motorvejene til Frederikssund og Hillerød. Vi handler frem for at fortsætte snakken. Og borgerne kan nu se frem til mindre trængsel på vejene, når de kører på arbejde, og samtidig kunne komme hurtigere hjem til familien efter en lang arbejdsdag.

MIN MENING

Og det er i den grad også nødvendigt. Trafikken er nemlig de senere år steget mest i hovedstadsområdet, og bilister, der pendler fra f.eks. Frederikssund, Gribskov, Helsingør og Hillerød, er blandt dem, som bruger længst tid på vejene. Alene på Hillerødmotorvejen er trafikken siden 2010 vokset med mere end 25 pct.

Betyder det så, at borgerne uanset valgresultatet kan være sikre på, at der kommer motorveje til Frederikssund og Hillerød? Svaret er desværre nej.

En regning på 126 mia. kr.

Det kræver nemlig et blåt flertal for at være helt sikker – også efter den 5. juni. Vinder Socialdemokratiet og resten af rød blok folketingsvalget, hænger motorvejsprojekterne nemlig i en tynd tråd. Socialdemokraterne siger ganske vist, at de også er parate til at investere i vejnettet i Nordsjælland, men de har ikke pengene til at gøre alle deres mange projekter til virkelighed.

For når socialdemokraterne både skal finde penge til togfondsprojekter, eksempelvis en dyr jernbanebro over Vejle Fjord til 5 mia. kr. og andre dyre projekter, finansiere udgifter til allerede besluttede projekter og bruge penge på at vedligeholde veje og jernbaner, så ender regningen på op mod 126 mia. kr.

Men Socialdemokratiet har kun afsat 70 mia. kr. i deres egen infrastrukturplan.

Læs socialdemokraten Nick Hækkerups klumme om netop en forlængelse af Hillerødmotorvejen her.

Kødannelser stjæler vores tid

Man behøver ikke være dygtig til hovedregning for at kunne konkludere, at pengene ikke passer. Jeg synes derfor, at Socialdemokratiet skylder at forklare danskerne, hvilke af deres projekter der må skrinlægges – bliver det f.eks. motorvejene til Hillerød og Frederikssund?

I Venstre er vi ikke i tvivl. Vi vælger motorveje til Frederikssund og Hillerød. Så hvis du vil være helt sikker på, at motorvejsprojekterne bliver til noget efter valget, skal du sætte dit kryds ved Venstre.

Vi lover ikke medvind på cykelstierne, men vi er din garant for, at udvidelsen af Hillerødmotorvejen og færdiggørelsen af Frederikssundmotorvejen bliver til virkelighed, så vi kan få gjort noget ved de massive kødannelser, der stjæler vores kostbare tid.

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Politik

Øresundstunnelen111

playNyt koks med fartkontrol i Øresundstunnelen - vanvidsbilister kan nu fræse forbi slukkede kameraer

20201019-130444-2-1920x1280we

Overborgmester undskylder for Frank Jensens krænkelser

Emil

Over 19.000 bakker Emil op: Offentligt ansatte skal have navnebeskyttelse

20171126-113538-l-1000x672we.jpg

Borgmester går af – her er hans nye job

Region Hovedstaden

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere