Metro til Malmø skal nu undersøges

Københavns og Malmø kommuner sætter nu gang i undersøgelserne af, hvad det vil koste at anlægge en metroforbindelse mellem de to byer på hver sin side af Øresund, skriver Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Det skal undersøges, om der i givet fald skal være tale om en boret tunnel eller en sænketunnel.

De to kommuner har netop udbudt en konsulentopgave, der blandt andet skal komme med et anlægsoverslag ved forskellige anlægs-tekniske løsninger. Overslaget skal omfatte en boret tunnel og en sænketunnel, og for begge anlægsmetoders vedkommende skal to forskellige dimensioner belyses.

Det skyldes, at eksempelvis en boret tunnel med en indvendig diameter på fem meter som den københavnske metro med strømskinne, giver en maksimal hastighed på 100 km i timen, mens en større indvendig diameter giver mulighed for egentligt kørestrømsanlæg med mulighed for hastigheder op til 160 km i timen.

Peter Bønløkke fra Københavns Kommunes Center for Byudvikling oplyser til Licitationen - Byggeriets Dagblad, at der ud over de anlægstekniske undersøgelser sideløbende foregår fire-fem andre delundersøgelser i forbindelse med Øresundsmetroen.

Undersøgelserne af en Øresundsmetro sker med støtte fra EU's regionale udviklingsfond Interreg, der i alt har bevilget omkring en mio. euro (7,44 mio. kr.) til forundersøgelser.

Alle undersøgelser skal afsluttes inden to år, hvorefter der skal foreligge et beslutningsgrundlag.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik