Letbanen: Kører hvert 5 minut - tager 260 ombord...

Om fem år har vi en ny letbane på Ring 3. Banen giver bedre forbindelse på tværs af omegnskommunerne, og hurtigere forbindelse til og fra København.

Arbejdet med Hovedstadens Letbane er allerede godt i gang, for den skal stå færdig i 2025 og kommer til at køre fra Ishøj i syd til Lyngby i nord.

Se indslag om, hvordan byggeriet af Hovedstadens Letbane i år for alvor rammer naboer og trafikken omkring Ring 3. 

Letbanen kommer til at køre på den vej, der i dag er Ring 3, og som går på tværs af de fem indfaldsveje til København.

Langs de fem indfaldsveje er der i dag også S-togslinjer. Og når man lægger den nye letbane netop på Ring 3, så bliver der på den måde bedre forbindelse på tværs af trafikårerne i omegnskommunerne.

Og der bliver også bedre mulighed for at skifte til S-tog. På den måde bliver det også lettere at komme til og fra København med kollektiv trafik. 

Letbanen går gennem otte kommuner

Letbanens skinner kommer til at skære sig gennem otte kommuner.

Ruten er 28 kilometer lang, og der er 29 stationer.

Letbanen er et byggeprojekt i den dyre ende. Den koster 6,2 milliarder kroner. Letbanen er ejet af Region Hovedstaden og Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Herlev, Albertslund, Rødovre,  Glostrup, Brøndby, Hvidovre, Vallensbæk, Ishøj og Høje-Taastrup. 

Skinner skal ned i asfalten 

På Ring 3 skal skinnerne ned i vejen. Håndværkerne skal bakse det hele på plads, mens bilerne fortsætter med at køre forbi på den vej, hvor de lægger skinner ned i asfalten.

Derudover skal der godt 1.000 høje master op langs letbanens rute. De bliver mellem syv og ti meter høje.

Masterne skal bære de kilometerlange køreledninger, som forsyner letbanen med strøm. Et byggeri som kommer til at stå på i godt fem år.

Undervejs, mens man bygger letbanen, vil veje blive lagt om og snævret ind på en stor del af bygge-strækningen, så der er stor sandsynlighed for, at der vil opstå bil-kø på Ring 3 ude i fremtiden. 

Sådan kommer letbanen til at køre

Skinnerne kommer som sagt til at sno sig fra Ishøj i syd til Lyngby i nord. 

Nogle steder på ruten bliver skinnerne placeret midt i vejen med biler på begge sider. Andre steder kommer skinnerne til at køre ude i siden af vejbanen.

I letbanetoget kommer der til at sidde en chauffør ved rattet. I et enkelt letbanetog er der plads til 260 mennesker. Det er fire gange så meget, som der kan være i en almindelig bybus.

Letbanen kommer til at køre hvert 5. minut om dagen og hvert 10 minut om aftenen. Og det bliver med en gennemsnitsfart på 30 kilometer i timen, og en topfart på 70 kilometer i timen.

Byggearbejde kommer til at flytte meget rundt

Letbanen bygges for at forbedre den kollektive trafik. På seks stationer er der et S-tog i nærheden. Det er i Lyngby, Buddinge, Herlev, Glostrup, Vallensbæk og Ishøj.

I området omkring Ring 3 er maskinerne allerede i gang med at fjerne fortove, trapper, tag og murværk for at skabe plads til letbanen. Det skal give bedre transport, og dermed mere vækst og udvikling.  

Men der er også kedelige konsekvenser for dem, der må flytte. Dem der skal sidde i trafikkø. Og dem der de næste mange år skal arbejde og bo klos op ad store mængder støj og støv.

Bor du et sted, hvor letbanebyggeriet er i gang?

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Trafik

Ny Ellebjerg. Olivas Borehoved 06. Foto Metroselskabet

Boremaskiner krydser byen - denne gang over jorden

elbusser københavn frederiksberg

14 buslinjer omlægges til el i 2022 – heriblandt to travle ruter i København

Sne veje

Flere trafikuheld i aftes - pas på isglatte veje her til morgen

øresund helsingør helsingborg

Skåne vil bygge fire tunneler mellem Helsingør og Helsingborg

Region Hovedstaden

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere