Køns-chikane kan lukke somalisk skole.

Køns-chikane kan lukke somalisk skole. Kønsdiskrimination er ifølge Skolestyrelsen så udpræget på en somalisk skole, at den risikerer at lukke.

En alvorlig mangel på ligestilling mellem drenge og piger på den somaliske privatskole Calamus i København bekymrer Undervisningsministeriet i en sådan grad, at skolen sandsynligvis bliver lukket.

Det fremgår af aktindsigt, som Avisen.dk har fået i en rapport fra Skolestyrelsen. Den dokumenterer også talrige faglige svigt af de bogligt svage børn samt en endeløs række af brud på friskoleloven.

Rapporten kommer fra Skolestyrelsen, der på vegne af undervisningsministeren fører tilsyn med landets skoler.
Myndighederne iværksatte i 2010 et særdeles omfattende tilsyn på privatskolen, der lægger særlig vægt på islamiske værdier - og hvor samtlige 120 elever har somalisk baggrund.

De mange kontrolbesøg afslører, at "der er anledning til generel bekymring for, om skolen udvikler og styrker elevernes kendskab til - og respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem kønnene," som styrelsen konkluderer i rapporten.

"Relationen mellem eleverne bar i alle de observerede lektioner præg af modvilje mod at samarbejde med det andet køn," afslører Skolestyrelsen, der også dokumenterer, at undervisningen i flere fag sker kønsopdelt.

Skolestyrelsen konkluderer ifølge Avisen.dk også, at skolen ikke i tilstrækkelig grad ruster eleverne til at leve i et demokratisk og kønsmæssigt ligestillet samfund.

Calamus Privatskoles ledelse har netop modtaget rapporten til partshøring. Skoleleder Michael Aabling-Thomsen har han endnu ikke nærlæst rapporten fra Skolestyrelsen.

- Men jeg har haft lejlighed til at læse nogle af rapportens konklusioner, og jeg må sige, at kritikken er sønderlemmende. Jeg er i chok og anede ikke, at der var så omfattende demokratiske og ligestillingsmæssige problemer på min skole, siger han til Avisen.dk.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik