Hovedstadens offentlige transport skal samles, mener regeringen

Regeringen med transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen i front vil reformere den offentlige trafik i hovedstadsområdet. De mange selskaber skal nedlægges og samles under ét.

"Flere borgere, flere biler og mere trafik."

Sådan lyder regeringens prognoser for hovedstadsområdet de kommende år.

Derfor er der behov for en bedre  og samlet sektor for offentlig transport, mener Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, der sent mandag præsenterede et samlet udspil for, hvordan den offentlige trafik i hovedstaden skal afvikles, hvis regeringens Sundhedsreform bliver til virkelighed.

Hvis den omdiskuterede reform gennemføres, betyder det nemlig, at regionerne nedlægges.

Det giver anledning til spørgsmål om den offentlige transport, særligt i hovedstadsområdet, hvor regionen i dag er en stor spiller i både koordinering og finansiering af den trafikale infrastruktur.

Regeringen: HOT er fremtiden og vejen ud af trængsel

Ministeriet vil fremtidssikre den offentlige transport ved at samle og organisere hele den kollektive trafik i én organisation, som skal kaldet HOT (Hovedstadens Offentlige Transport, red.).

Det er nødvendigt, da befolkningstilvæksten i hovedstadsområdet forventes at stige betydeligt, og dermed vil trængslen på vejene også vokse.

- Der er et stort behov for at fremtidssikre den kollektive trafik i hovedstadsområdet. Et effektivt og ikke mindst attraktivt kollektivt trafiknet er afgørende for, at københavnerne ikke skal drukne i trængsel, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance i en pressemeddelelse.

Den kollektive trafik i hovedstadsområdet består af både busser, metro, privatbaner, S-tog og snart en letbane.

Inspiration fra europæiske hovedstæder

Ifølge regeringen vil et godt koordineret og smidigt trafiknetværk, der fremstår som et sammenhængende transport tilbud, i hovedstadsområdet gøre den kollektive trafik til en større konkurrent til bilen - og dermed være med til at holde trængslen på vejene nede.

- Som samfund investerer vi mange penge i den offentlige transport, og vi skal have det bedste produkt, vi kan få for de penge, siger Ole Birk Olesen og tilføjer:

- Jeg mener, at en ny stærk samlet organisering af den kollektive trafik vil udfri et stort potentiale.

Ministeriet har ladet sig inspirere af organiseringen af offentlig transport i udlandet, hvor både München, Oslo, London og Helsinki arbejder efter lignende principper, oplyser ministeriet.

Stat og kommuner i bestyrelsen

HOT skal etableres som en organisation, der er et samarbejde mellem staten og de 34 kommuner i hovedstadsområdet.

I bestyrelsen af trafikorganisationen skal der sidde syv repræsentanter fra kommunerne, mens staten får fire pladser.

Af de tilknyttede dokumenter fremgår det, at ministeriet foreslår, at Københavns Kommune udpeger to medlemmer, Frederiksberg Kommune ét medlem mens de 32 resterende kommunerne vælger de sidste fire repræsentanter.

- Jeg har store forventninger til, at en ny samlet transportorganisation kan løfte den kollektive trafik i hovedstadsområdet, så denne sektor bliver en reel del af løsningen på trængselsproblemerne, siger transport-, bygnings- og boligministeren i en pressemeddelelse.

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Trafik

Borgmestre i fælles kamp

Tre borgmestre i fælles kamp for manglende motorvej

80_percent

playEnhedslisten: Det haster med en løsning for Østbanen

618113-311

Forsinkelser for S-tog og fjerntog efter uheld ved Valby

Ny Ellebjerg. Olivas Borehoved 06. Foto Metroselskabet

Boremaskiner krydser byen - denne gang over jorden

Region Hovedstaden

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere