Hovedbanen er problemet

10-minutters togdrift fra de sjællandske byer vil kræve en meget omfattende udvidelse af Københavns Hovedbanegård. Det skriver DAGBLADET.

Københavns Hovedbanegård er den største hindring for at indføre 10-minutters togdrift fra en række sjællandske byer. Der skal en markant udvidelse af hovedbanegården til, for at det kan lade sig gøre.

Banedanmark har slet ikke undersøgt mulighederne for 10-minutters drift, og pengene er dermed heller ikke bevilget.

- Vi udnytter den sidste restkapacitet på hovedbanegården i dag.

- Det er et velkendt problem, men Trafikstyrelsen er i gang med strategiske analyser af mulighederne for at udvide hovedbanegården, siger Martin Munk Hansen i en kommentar til den socialdemokratiske trafikordfører Magnus Heunickes idé om tog hvert 10. minut fra sjællandske byer, når den nye jernbane Ringsted-Køge-København tages i brug i 2018.

Ligesom DSB udelukker Banedanmark ikke, at det nogle steder på Sjælland kan lade sig gøre at indføre 10 minutters drift - hvis problemet med hovedbanegården løses.
 

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Samfund

daginstitution

Københavnske forældre bør fritages for betaling til daginstitutioner, mener flertal

1600px_colourbox40805590.jpg

Helsingør er populær som aldrig før - og borgmesteren ved godt hvorfor

Børnehave genåbning

Endnu en kommune dropper forældrebetaling, hvis børnene holdes hjemme fra dagtilbud

Cecilia Lonning-Skovgaard

Corona rammer Københavns aktivering af banderelaterede ledige

Region Hovedstaden

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere