Hovedbanen er problemet

10-minutters togdrift fra de sjællandske byer vil kræve en meget omfattende udvidelse af Københavns Hovedbanegård. Det skriver DAGBLADET.

Københavns Hovedbanegård er den største hindring for at indføre 10-minutters togdrift fra en række sjællandske byer. Der skal en markant udvidelse af hovedbanegården til, for at det kan lade sig gøre.

Banedanmark har slet ikke undersøgt mulighederne for 10-minutters drift, og pengene er dermed heller ikke bevilget.

- Vi udnytter den sidste restkapacitet på hovedbanegården i dag.

- Det er et velkendt problem, men Trafikstyrelsen er i gang med strategiske analyser af mulighederne for at udvide hovedbanegården, siger Martin Munk Hansen i en kommentar til den socialdemokratiske trafikordfører Magnus Heunickes idé om tog hvert 10. minut fra sjællandske byer, når den nye jernbane Ringsted-Køge-København tages i brug i 2018.

Ligesom DSB udelukker Banedanmark ikke, at det nogle steder på Sjælland kan lade sig gøre at indføre 10 minutters drift - hvis problemet med hovedbanegården løses.
 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik