Højt sygefravær blandt 1813-ansatte giver lange ventetider

Sygeplejersker og læger hos akuttelefonen 1813 har højt sygefravær, og mange, der ringer ind, må fortsat vente længe på at komme igennem.

Sygeplejersker og læger, som passer Region Hovedstadens akuttelefon, 1813, har højt sygefravær, skriver Berlingske fredag.

Det høje sygefravær er medvirkende årsag til, at der på tredie år er problemer med for lange ventetider, når man ringer til 1813.

I april kom kun hver tredie igennem til en medarbejder på 1813 inden for de tre minutter, som er målsætningen, skriver avisen.

Det viser et notat til politikerne i Region Hovedstadens forretningsudvalg.

70 procent kom igennem inden for 10 minutter. Også dét er langt fra den politiske målsætning, der siger, at alle opkald skal være besvaret inden for den tidsfrist.

De, som ventede længst, kom til at vente i næsten en time, skriver Berlingske.

Notatet til politikerne peger på et højt sygefravær blandt de ansatte, som medvirkende årsag til de lange ventetider.

1813-sygeplejerskerne har i en periode haft et sygefravær på mellem ni og 12 procent. Det er det dobbelte af Region Hovedstadens egen målsætning.

Også de 185 timelønnede læger er plaget af sygdom.  I februar havde 39 af dem haft så mange sygefraværsdage det seneste halve år, at de opfyldte kriteriet for at blive indkaldt til sygefraværssamtaler.

Blandt sygeplerskerne kommer det høje sygefravær i kølvandet på, at 1813-ordningen længe har kæmpet med at få ansat det fornødne antal sygeplejersker.

Akuttelefonen er normeret til 76,5 sygeplejerskeårsværk. Men aktuelt er der kun ansat, hvad der svarer til 49, 6 årsværk.

Det giver problemer med at besvare de otte opkald i timen, som er en forudsætning, hvis planlægningen skal hænge sammen. 

1813-ordningen modtager hver måned 70.-80.000 opkald fra akut syge borgere.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik