Hillerød klar til billigere sporskifte

Selvom et trafikforlig den 7. februar satte en stopper for planerne om en 300 millioner kroner ombygning af Hillerød Station, så er der stadig bred opbakning bag tanken om at forbinde Frederiksværkbanen med Lille Nord og Gribskovbanen i Hillerød for at styrke den kollektive trafikbetjening på tværs i Nordsjælland. Projektet kan tilmed gennemføres langt billigere end hidtil antaget, skriver Frederiksborg Amts Avis, mandag

Samtlige nordsjællandske kommuner bakker op om planen. Det viser svarene på Visionsplan for Lokalbanen 2012-2025, som Movia netop har haft ude i høring. Også Movias bestyrelse ser stationsprojektet som en central forudsætning for at kunne få markant flere passagerer i de nordsjællandske lokaltog.
- Vi har noteret os, at Hillerød-projektet sammen med et overhalingsspor på S-banen blev taget af bordet den 7. februar. Men da var prisen på ombygning af Hillerød sat til 300 millioner kroner. Men vi er blevet præsenteret for en mere lavpraktisk løsning, som vil koste et mindre tocifret millionbeløb, og jeg mener, at hvis alle politiske kræfter både lokalt og regionalt står bag, så bør projektet komme i betragtning, når regeringen skal ud og fordele sin trafikmilliard, siger Thomas Bak, Movia-bestyrelsesmedlem og Venstre-byrådsmedlem i Fredensborg.
Han understreger, at projektet også kræver statslige penge.
En gennemgående baneforbindelser på tværs af Nordsjælland vil både styrke den interne pendling i Nordsjælland og give mulighed for at banebetjene det planlagte nye sygehus syd for Hillerød fra det nye sygehus optageområde i hele Nordsjælland - i de fleste tilfælde uden togskifte.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik