Har du også undret dig? Derfor er der flere fly over København i disse dage

Kontroltårnet i Københavns Lufthavn i Kastrup dirigerer i disse dage en masse fly indover Storkøbenhavn. Det sker uhyggelig sjældent, men det har en naturlig årsag, forklarer Københavns Lufthavn.

Du har måske lagt mærke til, at Boeing 737'erne - ankomst Københavns Lufthavn - nærmest laver bremsespor på hustagene i det meste af Storkøbenhavn for øjeblikket.  

Som perler trukket på en snor fylder de luftrummet over Måløv, Ballerup, Herlev, Rødovre, Vanløse, Valby, Frederiksberg, Sydhavnen og Tårnby. 

De lavthængende flyvemaskiner har da også fået en række interesserede borgere til at henvende sig til lufthavnen. 

- Vi får en del henvendelser fra folk, der er nysgerrige og gerne vil vide, hvorfor der er så mange fly lavt ind over Storkøbenhavn, hvor de normalt ikke er. Mange synes, det er fedt og fascinerende med fly så lavt ind over byen. (...) Der er da også nogle stykker, der klager over støjen, fordi den ikke plejer at være der, hvor de bor, oplyser presserådgiver i Københavns Lufthavn, Rasmus Baad til TV 2 Lorry. 

Men hvad skyldes den tætte lufttrafik egentlig?

Forklaringen skal findes i de meteorologiske grundbøger. Og så i flysikkerhedens ABC.

quote Flyene vil få for meget sidevind, hvis de skal lande på de baner, vi normalt bruger.

Rasmus Baad, Københavns Lufthavn

Modvind er optimal 

I græsk mytologi bor Euros sammen med sine brødre Boreas, Notos og Zefyros hos Aiolos, vindenes herre. 

Og selvom Zefyros er far til krigeren Achilleus' heste i det episke græske digt, Illiaden, er det Euros, der i disse dage bringer de mange fly ind over Storkøbenhavn. 

Euros er nemlig - ifølge græsk mytologi - personificeringen af østenvinden. 

Så når der onsdag, torsdag og fredag er tæt flytrafik over ditto beboede områder i København og opland, er det på grund af den friske til hårde øst-sydøstlige vind, der blæser over land og by for tiden. 

- Flyene vil få for meget sidevind, hvis de skal lande på de baner, vi normalt bruger. Modvind er det mest optimale for fly, der skal lette og lande, skriver Rasmus Baad i en mail til TV 2 Lorry.

Sjældent at Bane 12 er i spil 

Men det hører faktisk til sjældenhederne, at flyvene bruger den indflyvningsretning, de i øjeblikket gør.

Af det samlede antal fly, der letter lander i Københavns Lufthavn, er det kun i et til to procent af tilfældene, at de bruger lufthavnens Bane 12 - eller Tværbanen - i østgående indflyvningsretning, forklarer Rasmus Baad til TV 2 Lorry.

- Vi bruger udelukkende Tværbanen, når der er særlige vindforhold som i øjeblikket. Det er, når vinden er frisk til hård fra øst og sydøst. Derfor er bane 12 faktisk ret optimal med den vind, vi har i dag (den 17. 11., red.) og i morgen (den 18.11., red.), oplyser han.

Så mange rejsende har været gennem Københavns Lufthavn i år

I oktober lagde 2.264.263 passagerer vejen forbi lufthavnen. Det blev dermed en af årets travleste måneder på trods af, at vi så småt tager hul på vintersæsonen, som traditionelt set er den mest stille årstid i luftrummet.

Med passagerregnskabet for oktober har i alt 18.690.771 personer været ind og ud af Københavns Lufthavn i år. Dermed forventer CPH Lufthavnen, at omkring 22 millioner passagerer vil lægge vejen forbi inden årets udgang.

Kilde: Københavns Lufthavn.

Reaktioner på Facebook

Foruden den række henvendelser Københavns Lufthavne i øjeblikket modtager fra nysgerrige borgere, der ønsker en forklaring på, hvorfor de pludselig ser bugen af tungt læssede charterfly, oftere end de plejer, er der også en del aktivitet i lufthavnens nabogruppe på Facebook.  

Jan skriver for eksempel:

- Bare I ikke laver bremsespor på mit tag, så er det helt OK. Som sædvanligt modtager matrikelbestyreren altid bestikkelse for lån af luftrum. 

Og Lena skriver: 

- Nyder flyene kommer forbi her hvor jeg bor i Smørum, og minder mig om mange dejlige ture til udlandet. 

Københavns Lufthavn forventer, at flyene vil ophøre med at benyttet Bane 12- lørdag den 18. november, hvor vinden - hvis udsigten holder - skifter til en mere nordgående retning. 



Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik