Fejl giver Øresunds-bilister penge retur

To strømsvigt lammede fredag trafikken på Øresundsbroen. Nu får udvalgte bilister broafgiften tilbage.

Selskabet Øresundsbron lægger sig nu fladt på maven og beklager to strømsvigt, der fredag lukkede broen mellem København og Malmø i timevis.

Strømsvigtene skyldes ifølge Øresundsbron fejl i nogle interne datakommunikationssystemer, og derfor påtager selskabet sig det fulde ansvar.

- Som regel skyldes lukningerne vejret eller ulykker, som vi ikke er herre over. Denne gang ligger fejlen i vores egne systemer, siger Øresundsbrons administrerende direktør, Caroline Ullman-Hammer i en pressemeddelelse.

Derfor er der også penge at hente for de kunder, der måtte vente i over to timer på, at nødstrømsanlægget blev aktiveret.

- Kunder, som har passeret betalingsanlægget mellem klokken 18 og klokken 20, får udgiften refunderet. Kontantkunder kan kontakte kundecentret for at få pengene tilbage, siger Caroline Ullman-Hammer.

Strømmen gik første gang ved 16-tiden, og først efter to timers ventetid fik tog- og biltrafikken grønt lys igen. Umiddelbart efter røg strømmen imidlertid igen, og trafikken blev stoppet i yderligere 40 minutter.

- Uden strøm fungerer flugtsystemerne ikke, og så kan en brand have katastrofale følger. Derfor blev vi nødt til at lukke forbindelsen, forklarer Øresundsbrons anlægsdirektør Bengt Hergart.

Øresundsbroen er udstyret med et reservestrømsystem, som automatisk kobles til, hvis strømforsyningen til broen forsvinder. Det var ikke tilfældet denne gang. Fejlen lå i det interne system, og derfor måtte reservestrømmen kobles til manuelt.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik