Droner med kunstig intelligens skal kortlægge Øresundsbroen minutiøst

Dronerne skal klarlægge, om der er svagheder eller andre uhensigtsmæssigheder i betonen på den 20 år gamle bro.

Normalt ses Øresundsbroen primært gennem bilruden, visiret på motorcykelhjelm eller fra vinduet i et tog.

Men snart skal den 20 år gamle bro ses gennem et virvar af kameralinser, der vil flyve og minutiøst inspicere alle dele af broen, når droner skal gennemse betonen i broelementerne.

Det oplyser Øresundbro Konstortiet i en pressemeddelelse.

- Vi effektiviserer det regelmæssige broeftersyn på broen og tager den teknologiske udvikling af Øresundsbroens vedligeholdelse et skridt videre, siger konsortiets anlægsdirektør Bengt Hergart.

Broen skal gennemses for tredje gang i dens levetid. Det sker for at sikre, at der ikke er skader på betonen, som ikke bliver opdaget i tide.

Droner som disse skal inspicere alle dele af Øresundsbroen.
Droner som disse skal inspicere alle dele af Øresundsbroen.
Foto: Øresundsbroen

Fra rapellende alpinister til droner og AI

For 14 år siden blev betonelementerne efterset for første gang, da adskillige alpinister hang i reb fra broens kant for at inspicerer pyloner, søjler og andre betonoverflader.

Men rapellende alpinister var både langsommeligt og dyrt - og endte med store tykke ringbind fyldt med noter.

Sådan så det ud for 14 år siden, da alpinister tjekkede broen for første gang.
Sådan så det ud for 14 år siden, da alpinister tjekkede broen for første gang.
Foto: Øresundsbroen

Siden blev næste betoneftersyn gennemført med fotos, hvor kameraet bevægede sig fra én søjle til den næste.

Herefter blev billederne digitaliseret, og det er de billeder, som danner grundlag for dronernes færd ved Øresundsbroen snart.

- Nu inspicerer vi Øresundsbroens beton med droner for første gang, og analysen foretages med kunstig intelligens (AI). Før teknologien er helt finjusteret til broen, suppleres inspiceringen med eksperter, der undersøger og sammenligner resultaterne, siger Bengt Hergart og tilføjer:

- Målet er, at vi i sidste ende kan udføre betoneftersyn helt automatisk ved hjælp af en særlig AI-formel for netop Øresundsbron.

Fakta: Betoneftersyn på Øresundsbroen

Første gang: Alpinister med manuelle redskaber

 

Anden gang: Fotografering fra søjle til søjle

 

Tredje gang: Dronefotografering

 

Kilde: Øresundsbro Konsortiet

En sund bro

Tidligere har broeftersynet ikke krævet særlige tiltag eller reparationer, og det er heller ikke forventningen efter gennemgangen med droner.

- Vores betonkonstruktion klarer sig rigtig godt, og der er ingen tegn på, at dette har ændret sig. Men eftersynene er vigtige for at identificere eventuelle svagheder, så vi med vedligeholdelse og tiltag kan sikre, at broen overlever i mere end de 100 år, som vi har regnet med, siger Bengt Hergart.

Om Øresundsbroen

  • Øresundsbroen er den faste forbindelse mellem Danmark og Sverige.
     
  • Den er 16 kilometer lang og består af en bro, en tunnel og den kunstige ø Peberholm.
     
  • Øresundsbroen drives af Øresundsbro Konsortiet.

 

Kilde: Øresundsbro Konstortiet

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik