Bilejere i hovedstaden har skrottet 1.400 dieselbiler - på bare tre uger

Tusindevis af borgere i hovedstadsområdet har sendt deres gamle dieselbil på pension, og det kan skyldes en økonomisk gulerod.

I Region Hovedstaden har flere indbyggere valgt at skrotte deres gamle dieselbil, og det er noget, der er godt for miljøet. Foto: Miljøstyrelsen

I Region Hovedstaden har flere indbyggere valgt at skrotte deres klimasynder – nemlig dieselbilen.

Gamle dieselbiler er på vej væk fra vejene, i hvert blandt bilejere i hovedstadsområdet, der har valgt at skrotte 1.400 dieselbiler på bare tre uger.

Det oplyser Miljøstyrelsen i en pressemeddelelse.

Det kan skyldes, at skrotpræmien for at skrotte ens forurenende dieselbil er forhøjet til 5.000 kroner, hvor prisen tidligere har ligget på 2.200 kroner.

Læs også Miljøminister vil have stoppet spildevandsudslip i Øresund

Anne Elizabeth Kamstrup, der er kontorchef i Miljøstyrelsen, oplyser, at sidste gang prisen for at skrotte sin dieselbil blev forhøjet, udnyttede flere tusinde sig af den mulighed.

- Som forventet gjorde det sig også gældende denne gang efter genåbningen af puljen i februar, hvor vi i løbet af få uger udbetalte skrotpræmier til flere end 9.000 danskere, siger hun.

Det kommer sig af, at Miljøstyrelsen i februar genåbnede for den særlige pulje med adgang til en forhøjet skrotningsgodtgørelse for dieselbiler.

Puljen for skrotbiler var på 26 millioner kroner, og pengene blev uddelt først-til-mølle i perioden fra den 24. februar til den 11. marts.

Miljøstyrelsen oplyser, at puljen har været effektiv, og det kom bag på dem, hvor hurtigt pengene i puljen forsvandt.

Læs også Miljøministeren lytter til kritik: Nu må flere lastbiler køre i byen

Gamle biler forurener – men især dieselbiler

Gamle dieselbiler er en rigtig forureningskilde, og derfor valgte Miljøstyrelsen igen at relancere dieselpuljen for at sætte skub i skrotningen af de ældste dieselbiler, der kørte på vejene.  

For at komme med i dieselpuljen og være sikret en forhøjet skrotningsgodtgørelse, så skal man have en dieselbil, der er blevet indregistreret første gang før 2006.

Og det er der en helt særlig grund til.

Det skyldes nemlig, at ældre dieselbiler er nogle af de biler, der udleder mest af de sundhedsfarlige NOx-gasser og skadelige partikler.

Læs også Helt sort? Nye miljøregler kan tvinge brændstofforbruget for lastbiler op

Anne Elizabeth Kamstrup understreger, at det er glædeligt, at dieselpuljen har været så effektiv.

- Hver gang en gammel dieselbil bliver skrottet, er det godt for miljøet. Derfor er det positivt, at så mange har benyttet sig af puljen. Det er et tegn på, at ordningen har virket efter hensigten, hvor en masse af de mest forurenende dieselbiler blev skrottet langt hurtigere, end de ellers ville, siger hun.

Dieselbiler der er fra før 2006 udleder i gennemsnit cirka fire gange mere NOx og væsentlig flere partikler end en ny dieselbil.

Top fem over antal skrotninger fordeler sig således:

  • På 1. pladsen ligger Hvidovre, der har skrottet 436 gamle dieselbiler 
  • På 2. pladsen ligger Ishøj, der har skrottet 141 gamle dieselbiler 
  • På 3. pladsen ligger Glostrup, der har skrottet 102 gamle dieselbiler 
  • På 4. pladsen ligger Rønne, der har skrottet 67 gamle dieselbiler 
  • Og på 5. pladsen ligger København K, der har skrottet 47 gamle dieselbiler

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik