Asbjørn afventer udredning på Rigshospitalet - først i 2028 kan lægerne kigge på ham

Asbjørn Shannon har fået konsultation Rigshospitalet i 2028, men det er slet ikke sikkert, at specialisterne på afdelingen kan løse hans problem.

Perioder med spændingshovedpine er blevet en kedelig del af Asbjørn Shannons hverdag.

En osteopat og hans egen tandlæge anslår, at det skyldes hans ekstreme underbid, og derfor blev han i september 2020 henvist til tand-mund-kæbekirurgisk ambulatorium på Rigshospitalet, hvor han formentlig skal have foretaget en kæbeoperation, der kan rette underbiddet.

Halvlandet år senere modtog Asbjørn Shannon langt om længe en indkaldelse til konsultation. Der var bare et stort problem: Ventetiden var langt fra ovre.

Tværtimod. 

quote Jeg har en lille nervøsitet, om at ventetiden kan påvirke mig i en sådan grad, at det vil blive værre.

Asbjørn Shannon

Visitationen er nemlig først den 6. marts 2028 – knap otte år efter tandlægens oprindelige henvisning.

For ligesom mange andre er Asbjørn Shannon ramt af de enorme ventetider, som den kæbekirurgiske afdeling er præget af på grund af manglende kapacitet og ressourcer.

Og det frustrerer ham.

Frygter, at spændingshovepinen bliver værre

Han frygter nemlig i høj grad, at tiden arbejder mod ham. For mens den spændingshovedpine, han oplever i dag, er til at leve med, så frygter Asbjørn Shannon, at det kan ændre sig på sigt.

- Grundlæggende frygter jeg, at det udvikler sig fra, at jeg har periodevis spændingshovedpine til en mere konstant situation. I dag koster det en sygedag eller to, men det hæmmer mig ikke mere end det. 

- Mit underbid er større i dag, end da jeg var 18 år, men jeg ved reelt set ikke, om det stadig vandrer og bliver endnu værre - og spændingshovedpinen dermed også gør det - det er skrækscenariet, uddyber han.

Samtidig fylder det meget for ham, at han uden en konsultation ikke kan være sikker på, hvorvidt afdelingens specialister overhovedet kan hjælpe ham med at gøre op med spændingshovedpinen.

- Det er sindssygt udfordrende og frustrerende, når man ender i en flaskehals, hvor man ikke kan komme videre og ikke få vejledning i, hvordan man kan komme videre. Jeg har fuld forståelse for, at der er nogle, der er mere behandlingskrævende end mig, men jeg synes, det er en fejl i systemet, at der skal gå så lang tid for at få afdækket min situation. 

- Jeg frygter at stå i den forkerte kø, og jeg kommer hen til skranken og får at vide, at jeg skal stå i en anden kø. Jeg ved jo ikke med sikkerhed, hvad mit problem er. Jeg vil bare gerne udredes. Hvis jeg skal vente seks år på at få at vide, at det (kæben, red.) ikke er roden til min udfordring, så vil jeg være voldsomt frustreret over, at jeg har brugt så lang tid på at vente, siger han.

Langtfra den eneste

Som TV 2 Lorry kunne fortælle i sidste uge, er Asbjørn langt fra den eneste, der har oplevet lange ventetider i mødet med Rigshospitalets tand-mund-kæbekirurgisk ambulatorium.

En af dem er 14-årige Ester Kudahl Sørensen, der har tid til konsultation på afdelingen i december 2032

Martin Magelund Rasmusen, der er centerdirektør i HovedOrtoCentret på Rigshospitalet, fortalte i sidste uge, at de lange ventelister skyldes, at man mangler kapacitet og ressourcer.

Han forklarede samtidig, at det faktum, at de samlede patientforløb ofte kan strække sig over tre til fire år, og at patienterne skal til mange konsultationer, også spiller ind på de lange ventetider.

- Rigshospitalet er ærgerlig over de lange ventetider og tager dem meget alvorligt og er ved at undersøge, hvordan udfordringerne på området kan løses, så patienterne får hurtigere hjælp end i dag, sagde han til TV 2 Lorry.