Jul og 1813 har aldrig rimet på fred og ro. Situationen har ofte været direkte kaotisk, og ventetiden har været alt for lang.
Og sidste jul var situationen den samme: Timelange telefonkøer på 1813, hvor TV 2 Lorry talte med borgere, der måtte vente i flere timer på at komme igennem.
Det har nu fået medlem af Region Hovedstadens Sundhedsudvalg Finn Rudaizky (DF) til at skrive et brev til regionsrådsformanden og kræve en redegørelse og en handlingsplan.
Det er katastrofalt
- Det er katastrofalt, at syge mennesker, forældre til syge børn og andre som har brug for lægehjælp venter mange timer på at få kontakt til sygehusvæsenet, siger Finn Rudaizky.
Han mener, at der mangler en plan for, hvordan regionen vil sikre, at de lange ventetider ikke gentager sig i år.
- Alt tyder på, at det bliver et stort julekaos med 1813 igen. Og det kan vi simpelthen ikke godtage over for borgerne. Jeg frygter, at vi vil opleve det samme, som vi har gjort de sidste fem-seks år. Nemlig at folk skriger deres nød over ikke at kunne komme igennem, siger DF-politikeren.
Jul er altid svær
Tal fra Region Hovedstaden viser, at ventetiderne kan variere en hel del i løbet af juledagene:
Den 25. december 2021 blev kun 21,5 procent af opkaldene besvaret inden for de fem minutter, som er regionens målsætning.
Den 25. december 2020 så det bedre ud. Her fik 68,7 procent hjælp inden for de fem minutter
Den 25. december 2019 var tallet dog kun 10,5 procent.
Der er ikke tal for ventetiderne for resterende opkald, men sidste år oplevede en borger - som TV 2 Lorry var i kontakt med - at vente i over i over fem timer og 20 minutter.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
Formand for regionsrådet i Region Hovedstaden Lars Gaardhøj (S) har modtaget brevet fra Finn Rudaizky.
- Erfaringerne er, at julen altid har været svær på 1813, og det skal sikkert også blive en udfordring igen i år, så jeg skal ikke stå og gøre det bedre, end det er. Men jeg vil bare sige, at vi gør alt, hvad vi kan, for at komme godt gennem julen, siger Lars Gaardhøj til TV 2 Lorry.
Kan arbejde hjemme
Regionen har sat flere initiativer i gang i løbet af året for at undgå de lange ventetider. Der er blandt andet blevet etableret hjemmearbejdspladser for 200 læger og sygeplejersker, der alle har fået en rygsæk med udstyr, så de nemt kan koble på 1813-systemet hjemmefra.
Ingen af dem er dog sat i julevagtplanen endnu.
- Så vi har en grundbemanding på plads, og så har vi lidt tricks i tasken, som jeg håber kan hjælpe os igennem julen.
Vi gør alt, hvad vi kan, for at komme godt gennem julen
Men de er jo ikke på en vagtplan endnu, hvordan kan du være sikker på, at de kan springe til?
- Vi arbejder hele tiden på at mande op. Men det er også rigtigt, at sundhedsvæsenet mangler personale, og det gør vi selvfølgelig også på 1813. Men vores erfaring er også, at meget af vores personale byder sig til, når vi kommer tættere på. Og jeg tror, at den fleksibilitet, vi har fået med hjemmearbejdspladser, vil komme os til gavn, siger Lars Gaardhøj.
En del af dagene mellem jul og nytår falder i år på hverdage, hvor de praktiserende læger er åbne - det kan muligvis lette en del af presset på 1813.