165 studerende rykker ud når læger ikke forstår Sundhedsplatform

Region Hovedstaden har oprettet et korps af civilingeniørstuderende, der kan rykke ud, når læger eller sygeplejersker har problemer med Sundhedsplatformen.

Som konsekvens af sundhedspersonalets mange udfordringer med at betjene det nye it-system, Sundhedsplatformen, har Region Hovedstaden måttet oprette en permanent hjælpegruppe.

Det skriver Dagbladet Information.

Gruppen består af i alt 165 civilingeniørstuderende og enkelte færdiguddannede civilingeniører, som på under fem minutter kan rykke ud til læger og sygeplejersker på hospitaler, hvis de har problemer med at navigere i it-systemet.

It-supportgruppen oplever, at sundhedspersonalet i Region Hovedstaden og Region Sjælland fortsat har betydelige udfordringer med Sundhedsplatformen. Udfordringerne er af en sådan grad, at det i mange tilfælde har alvorlige konsekvenser for arbejdsmiljøet. 

Man har glemt implementeringen

Det nye it-system var for mange dråben, der fik bægeret til at flyde over. Det mener lederen af gruppen, David Kovacs:

- Skruen var allerede i bund for mange. Personalet er trætte, har mange patienter og føler, at man ikke kan nå mere, og så skal man også lære et omfattende nyt it-system. Det kan føre til, at man ikke får udført alle de nye arbejdsgange, hvormed bl.a. registreringer ikke bliver korrekte eller fuldendte, siger han til Information. 

Arbejdet i it-supportgruppen har desuden fået David Kovacs til at undre sig: 

- Hvorfor var den hjælp ikke tænkt ind fra begyndelsen? Det er, som om der i planlægningen ikke er taget højde for helt centrale kompetencer, som er nødvendige at have, for at systemet kan komme til at fungere i klinikken. Vi har en opfattelse af, at man har glemt den del i budgettet, da man oprindelig planlagde implementeringen. Personalet lærer det ikke af sig selv.  Det er vores oplevelse, at man har undervurderet, hvor meget det kræver at få lært de smarte funktioner, samt at det for nogle vil være nødvendigt, at personalet fortsat kan få lov til at diktere., siger han til Information.

Grund til ingen diktering

Enhedschef for Sundhedsplatformen i Region Hovedstaden Marianne From skriver i en mail til Information, at et af formålene med Sundhedsplatformen er, at patienterne hurtigt kan se svar og notater, og at der ikke overses ordinationer, som ligger som diktater. 

- Det sikres bedst muligt ved, at informationer indtastes i Sundhedsplatformen med det samme, frem for at informationerne først indskrives senere af en sekretær gennem diktering, forklarer Marianne From til Information og tilføjer, at regionen følger med i udviklingen inden for både notatskrivningsværktøjer samt brugen af talegenkendelsesværktøjer.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik