Københavnsk erhvervsuddannelse går forrest i kampen mod homofobi

NEXT-uddannelserne i København er den første erhvervsuddannelse, der tilslutter sig en LGBTQ+ politik på skolerne.

Nu skal det være endnu mere tydeligt, at seksuel orientering eller kønsidentitet ikke skal sætte en stopper for drømmen om en specifik uddannelse.

Sådan lyder budskabet fra Ole Heinager, der er direktør for NEXT-uddannelserne i København, som både tilbyder en bred vifte af gymnasielle uddannelser og erhvervsuddannelser.

Derfor har direktøren nu underskrevet seks konkrete tiltag, som skal sikre en mere inkluderende skolegang på uddannelserne.

Det er netværket ’Erhvervsuddannelseselever imod fordomme’ (EIF), som står bag tiltagene, der blandt andet skal udmønte sig ved at alle elever modtager undervisning i LGBTQ+ på skolens grundforløb, ligesom skolen nu skal formulere en nultolerancepolitik over for diskrimination af LGBTQ+-elever.

- Ens seksuelle orientering eller kønsidentitet skal ikke stå i vejen for, hvad der er muligt her i livet. Heller ikke når det handler om valg af uddannelse. Som skole ønsker vi at værne om, at der er plads til alle på vores uddannelser.

- Vi er derfor rigtig glade for anbefalingerne fra ’Erhvervsuddannelseselever imod fordomme’ (EIF), da det kan hjælpe os med at sikre, at alle elever trives på NEXT. Også hvis du er LGBTQ+-person, udtaler direktør Ole Heinager i en pressemeddelelse.

Netværket "Erhvervsuddannelseselever imod fordomme" kæmper for at mindske diskriminationen mod LGBTQ+-elever på erhvervsuddannelserne.
Netværket "Erhvervsuddannelseselever imod fordomme" kæmper for at mindske diskriminationen mod LGBTQ+-elever på erhvervsuddannelserne.
Foto: Sex & Samfund

"LGBTQ+-trivsel er ikke noget, der bliver talt om"

Netværket EIF beskriver sig selv som en samling af EUD-elever på tværs af landet, som vil gøre op med de fordomme, man kan møde som LGBTQ+-person i sit fag og på sin skole.

En af personerne bag netværket hedder Oscar Tulloch. 

Han er ved at uddanne sig til guldsmed på NEXT og anser det for en ”kæmpe sejr”, at direktøren nu har skrevet under på de seks anbefalinger.

- LGBTQ+-trivsel er ikke noget, der bliver talt om på erhvervsuddannelserne, og det er på tide, at det kommer på dagsordenen. Når skolen følger vores anbefalinger, vil det betyde, at eleverne kommer til at se i deres dagligdag, at NEXT støtter op om deres LGBTQ+-elever i form af plakater eller regnbueflag. Det handler om at anerkende, at der er et problem, og det har NEXT gjort i dag, siger Oscar Tulloch.

En ny undersøgelse fra LGBTQ+ Ungdom viser, at 44 procent af LGBTQ+-elever i grundskolen har oplevet at blive mobbet eller diskrimineret som direkte konsekvens af deres LGBTQ+-identitet.

Der findes ingen data for erhvervsområdet, men ifølge EIF er tendensen den samme efter grundskolen.

EIF har formuleret seks konkrete tiltag, som kan være med til at skabe en mere inkluderende skole - også på erhvervsskolerne.
EIF har formuleret seks konkrete tiltag, som kan være med til at skabe en mere inkluderende skole - også på erhvervsskolerne.
Foto: Sex & Samfund

Håber alle landets skoler vil skrive under

Derfor håber EIF-eleverne, at alle erhvervsuddannelser vil skrive under på de seks anbefalinger, ligesom de ønsker, at undervisningsministeren vil inkludere LGBTQ+-personers trivsel på erhvervsuddannelserne.

Hos Sex & Samfund glæder den nationale chef, Lene Stavnsgaard, sig over, at NEXT nu har underskrevet anbefalingerne.

Ifølge hende er underskriften forpligtende, og et ”klart signal om, at alle skal kunne trives og være sig selv på sin uddannelse uanset baggrund og at skolen er klar til at tage konkrete tiltag i brug for at leve op til denne målsætning”, siger hun.

De 6 anbefalinger til mere inkluderende erhvervsuddannelser

1. Tilføj nultolerance overfor diskrimination af LGBTQ+elever i skolens antimobbestrategi i samarbejde med elevrådet eller elevrepræsentanter.

2. Inkluder LGBTQ+-elevers trivsel når skolen laver intern trivselsundersøgelse blandt eleverne.

3. Revider plakater og billeder der hænger på skolen. De skal gøre op med stereotyper om kønnede fag og skabe mere synlig kønsdiversitet.

4. Hæng plakater op, der støtter op om LGBTQ+-elever og tager afstand fra diskrimination.

5. Vis jeres støtte ved at flage med pride-flaget mindst to gange om året.

6. Inkluder LGBTQ+ i undervisningen om seksualitet og sundhed på grundforløb 1.


Kilde: Sex & Samfund


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik