Ny aftale på plads: Nu ryger el-løbehjul ud af store dele af København

El-løbehjul må ikke længere opstilles i store dele af København.

Torsdag aften blev skæbnen for de meget omdiskuterede el-løbehjul i København truffet på et møde i Københavns Borgerrepræsentation.

Tidligere har spørgsmålet været drøftet i Teknik- og Miljøudvalget, men her blev sagen standset og sendt videre til Borgerrepræsentationen, hvor en beslutning i første omgang også blev udskudt.

Efter torsdagens møde er det dog helt sikkert, hvordan fremtiden ser ud for el-løbehjulene i København.

- Det, vi har vedtaget, er, at løbehjulene ikke længere må stå på kommunale arealer i Indre By og de indre brokvarterer, siger Rune Dybvad (S), der også er medlem af Teknik- og Miljøudlvaget, til TV 2 Lorry.

quote Løbehjulene må ikke længere stå på kommunale arealer i Indre By og de indre brokvarterer,

Rune Dybvad (S)

Hvorfor er det nødvendigt at begrænse el-løbehhjulene så meget?

- Vi har desværre set nogle store problemer med de her løbehjul, som har ligget og flydt - særligt i Indre By. Det har været enormt svært for ældre at komme igennem, når de har ligget på gaden. Og så prioriterer vi også andre ting i vores byrum. Vi vil gerne have, at der er mulighed for udeservering og nogle grønne indslag, siger Rune Dybvad.

Artiklen fortsætter efter billedet...

Her må løbehjulene ikke stå. 
Her må løbehjulene ikke stå. 
Foto: TV 2 Kosmopol

Teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune, Ninna Hedeager Olsen (EL), oplyser til Ritzau, at det stadig vil være muligt at udleje elløbehjul fra en forretning, hvor kunden kan komme tilbage med løbehjulet efter endt tur. Men de skal altså ikke længere kunne lejes fra gaden.

Nye tiltag kommer for sent

Problemer og parkeringskaoes med el-løbehjul har igennem en længere periode fået de københavnske politikere på krigsstien. I de seneste uger har el-løbehjulsudbyderne forsøgt sig med flere forslag, der blandt andet skulle sikre færre løbehjul i Indre By. 

Siden fredag den 2. oktober har det således ikke været muligt at parkere et el-løbehjul fra firmaerne  Lime, Tier og Voi i Middelalderbyen i København. Hvis man alligevel gjorde det, ville lejetiden tikke videre, og man ville som bruger således se frem til en større regning fra el-løbehjulsfirmaerne. 

Samtidig har firmaerne begrænset mulighederne for parkering af løbehjul på Vesterbro, Nørrebro, Østerbro, Christianshavn og Amager ved at indføre virtuelle parkeringszoner.

- Vi har ikke gjort vores arbejde godt nok, og vi har begået store fejl i København. Dem forsøger vi nu at rette op på, sagde Kristian Agerbo, der er udviklingsdirektør i Voi, i en pressemeddelelse i sidste uge.

Elløbehjulsfirmaerne har ligeledes tilbudt at indsætte en såkaldt parkeringspatrulje i København, der skal rejse væltede løbehjul og stille dem pænt, hvis de for eksempel blokerer fortovet.

Rune Dyvad mener dog, at tiltagene kommer for sent.

- De har haft alt tid i verden. Desværre er det her fem minutter i 12, at de kommer med de udspil.

Ikke et forbud mod at køre

Rune Dybvad tror dog ikke, at den nye beslutning kommer til at betyde, at el-løbehjulene helt forsvinder fra bybilledet.

- Man kan jo stadig købe sit eget løbehjul og køre, og man kan også stadig leje el-løbehjul, man skal bare lidt længere ud af byen, siger han.

Benjamin Bell, der er Tiers nordeuropæiske såkaldte head of public policy, håbede i sidste uge på, at virksomhedernes nye tiltag for at forbedre sikkerheden og sikre orden i byen ville betyde, at politikerne så mere positivt på tilstedeværelsen af løbehjul i København.

- Vi ønsker at blive betragtet som et supplement til offentlig transport og cykling, ikke som konkurrence. Mikromobilitet har potentialet til at gøre København til en virkelig bæredygtig, innovativ og inkluderende by, sagde han i pressemeddelelsen fra i sidste uge.

Voi, der står for en stor del af løbehjulsudlejningen i Danmark, ønsker ifølge Ritzau ikke at kommentere udviklingen torsdag aften. I stedet kommer selskabet med en udtalelse fredag, lyder det. 

Elløbehjul til udlejning fra gaden kom til Danmark i 2019. De har siden da været stærkt omdiskuterede. Flere har klaget over, at de fylder i gadebilledet og irriterer cyklister og fodgængere, mens de også har været skyld i en del ulykker.

I 2019 kom knap 300 til skade i ulykker med elløbehjul, skrev fagbladet Ingeniøren i januar.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik