oplev
Place   People   play    

Kunst hjælper Sanne med at bearbejde senfølger af seksuelle overgreb

Sanne Fatum har brugt kunsten til at bearbejde sine traumer, og hun vil bruge sine malerier til at at sætte fokus på senfølger efter et overgreb.


Sanne Fatums værker hænger ned fra træerne i den Sociale Blomsterhave på Bispebjerg Hospital. 

De forestiller kvindekroppe. Der er seks af dem, og alle på nær én har ingen hoveder.

 -  Det er for at illustrere, at man er blevet til ren krop efter overgrebet, forklarer hun til TV 2 Lorry. 

Sanne Fatums malerier handler om overgreb, og om senfølgerne deraf.

quote Vi taler altid kun om det forfærdelige i selve overgrebet, men vi skal også tale om, hvordan tiden efter overgrebet er.

Sanne Fatum, kunstner

 - Jeg vil gerne udbrede kendskabet til, hvordan senfølger opleves. Vi taler altid kun om det forfærdelige i selve overgrebet, men vi skal også tale om, hvordan tiden efter overgrebet er.

Glasdamen og trædamen

Kvinderne på Sanne Fatums malerier illustrerer hendes egen historie. Hun har været udsat for seksuelle overgeb i den tidlige barndom, i ungdommen og som voksen. 

Hun er 60 i dag. Hun har et voksent barn og tre børnebørn. Hun er single, for det med parforhold er svært. Det er lykkedes i kortere eller i længere perioder. 

- Konsekvenserne af senfølgerne er relationel. Det er en udfordring at udvise tillid, at give eller at tage imod omsorg, siger hun.

(Artiklen fortsætter efter billedet)

Copenhagen Photo Festival

Jerndamen, der er den sidste af de forskellige tilstande. Hun er forkrampet, og har opbygget et indre panser, men udadtil kan hun alligevel have et arbejde, være gift, og have børn, forklarer Sanne Fatum
Jerndamen, der er den sidste af de forskellige tilstande. Hun er forkrampet, og har opbygget et indre panser, men udadtil kan hun alligevel have et arbejde, være gift, og have børn, forklarer Sanne Fatum
Foto: Morten Bisgaard/TV2 Lorry

Sanne Fatums malerier skal illustrere, hvad senfølgerne har betydet for hende i årtierne efter overgrebet og de forskellige stadier, hun har befundet sig i. 

Den amputerede og hovedløse krop er en symbolsk gengivelse af overgrebets konsekvenser på krop og sind.

På et af malerierne ses en kvindeskikkelse, der er lavet af træ, men kroppen er en hul skal.

 - Hun føler sig egentlig forbundet til verden, men hun er hul. Selvom hun er lavet af træ og syner robust, er hun hul.

På et andet af malerierne er kroppen af glas.

- Det er tidligt efter overgrebet, man får følelsen af at gå i stykker. Det er glasdamen med krakeleringer i, forklarer hun.

Billederne skal både sætte fokus på senfølgerne, men også give håb til andre menneske med senfølger. Hun vil gerne give dem en følelse af at være genkendt, uden at det kræver ord.

 - Det skal være en måde for folk med senfølger at komme i kontakt på en mere visuel måde og vise, hvor er håbet? Hvad skal der til? Hvordan kommer jeg ud af at være et 'træmenneske, ' siger hun. 

De tavse muliggørere

Sanne Fatum vil med sine værker sætte fokus på de meget omfattende konsekvenser af senfølger og hun vil have fat i de tavse muliggørere, som hun kalder dem.

 - Det er dem, der muliggør overgreb, som står tavse på sidelinjen. Det kan være alle lige fra ægtefæller og pædagoger til kolleger. Jeg vil gerne have dem til at forstå, hvad man er med til at skabe, når man ikke handler, siger hun.

quote Man skal turde ødelægge den gode stemning, det er det det handler om.

Kunstner, Sanne Fatum

Og det handler ikke kun om seksuelle overgreb, understreger hun. 

- Det gælder også drengene, der kommer kørende i bil, og en af dem fløjter efter en 12-årig pige. Kammeraterne stopper ham ikke. Man skal turde ødelægge den gode stemning, det er dét, det handler om.

Og det gælder os alle sammen.

 - Jeg synes, tiden er moden til det, siger hun.

Om senfølger


Skabertrang

Sanne Fatums malerier, der omhandler senfølger, er blevet til på Skabertrang, der er et kreativt værksted for psykisk sårbare på Aftenskolen Fountain House.

 - Den kreative proces gør, at man kan udtrykke noget, som man ikke kan udtrykke med ord, og man kommer i kontakt med noget andet inde i sig selv, siger Henriette Lykke, der er underviser og skoleleder ved Aftenskolen Fountain House.

quote Hvis du finder ud af, at du kan gøre det her i den kreative proces, så åbner det måske nogle døre et andet sted i dit liv

Henriette Lykke, underviser og skoleleder ved Aftenskolen Fountain House.

Projektet Skabertrang giver kursisterne et fællesskab og muligheden for at fordybe sig i kunst og kreativitet.

 - Du kan opdage nogle talenter og nogle kvaliteter ved dig selv, som du ikke vidste, du havde, og tingene hænger jo sammen, hvis du finder ud af, at du kan gøre det her i den kreative proces, så åbner det måske nogle døre et andet sted i dit liv, siger Henriette Lykke.

For Sanne Fatum har det også været enormt positivt at blive en del af Skabertrang

 - Det var sådan en befrielse at komme ind i miljøet. Jeg blev støttet i at gøre det, jeg havde lyst til. Det var været en stor gave at komme derind, siger Sanne Fatum.

Du kan se de seks værker om senfølger på Sanne Fatums Blog her