Millioner skal afbøde takststigninger på Sjælland

762 millioner kroner over to år skal styrke kollektiv trafik. Det har et flertal uden om regeringen besluttet.

Et flertal uden om regeringen har aftalt at afsætte 762 millioner kroner over to år til den kollektive trafik.

quote Vi vil jo altid gerne fremme den kollektive transport endnu mere. Det er vigtigt både for miljøet og for byerne, at der er stærke tog- og busforbindelser.

Jacob Mark, SF's gruppeformand

Det er partierne bag forliget "Bedre og Billigere Offentlig Transport", nemlig Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale og SF.

Pengene skal blandt andet gå til "en avanceret busløsning i Aalborg og afbødning af takststigninger på Sjælland".

Det oplyser Socialdemokratiet.

Der er pressemøde om aftalen klokken 10 fredag formiddag.

Pengene i forliget stammer fra en aftale, som partierne indgik i 2012. 

Der blev oprettet en pulje til at styrke den kollektive trafik. Det var som en slags plaster på såret, da SRSF-regeringen droppede planerne om at lægge en betalingsring om København.

Pengene kom fra, at regeringen stoppede det, den betegnede som "uhensigtsmæssig" brug af regler om registreringsafgift for demo- og leasingbiler.

Siden har partierne ad flere omgange delt penge ud til forskellige formål, der skal styrke kollektiv trafik.

SF's gruppeformand, Jacob Mark, kan her fem år senere ikke sige entydigt, om puljen har været en god nok kompensation for, at betalingsringen, som SF var varme fortalere for, aldrig blev til noget.

- Vi vil jo altid gerne fremme den kollektive transport endnu mere. Det er vigtigt både for miljøet og for byerne, at der er stærke tog- og busforbindelser, siger han.

- Men i dag kan vi se, at den bliver brugt til at fremme cyklisme i hele landet, den bliver brugt til letbaner og til at sikre rabatordninger for studerende og pensionister. Det synes jeg, er et ganske godt SF-resultat.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik