Meningsmaskinen

'Meningsmaskinen' var et debatprogram hvor skiftende paneler diskuterede samfundsemner indenfor kultur, politik og økonomi m.v.

Engang vrimlede det med svenskere i Helsingør. De kom for at købe billig øl og spiritus - og nu kommer de måske igen. Hvis politikerne på Christiansborg beslutter sig for at sænke afgifterne på øl og sodavand i forbindelse med forhandlingerne om Vækstplan DK, er det nemlig ikke kun danskerne, der får et større incitament til at handle i Danmark, det gør svenskerne også. Det skriver Helsingør Dagblad.Prisnedsættelsen skal også gøre det mindre attraktivt for danskerne at køre over grænsen for at købe billige øl og sodavand og dermed skabe vækst og øget beskæftigelse i Danmark. Men det afviser Fleggaard-direktør Mike Simonsen i Berlingske "Ikke en eneste købmand i Danmark kommer til at ansætte flere folk, fordi han kommer til at sælge en palle sodavand mere om måneden" siger han til avisen.Hvad betyder nedsatte afgifter på øl og vand for dansk erhvervsliv? Hvad betyder det for forbrugerne? Hvilken indflydelse har afgift sænkning på folkesundheden? Kunne dansk detailhandel ikke bare sænke priserne for de danske forbrugere og dermed øge salget? Vi spørger erhvervspanelet, som i dag består af: Peter Goll, nordisk kundedirektør, Geelmuyden.Kiese Jakob Engel-Schmidt, direktør, Dansk Iværksætterforening Michelle Hviid, foredragsholder og iværksætter James Van Hauen, iværksætter og bestyrelsesform., Reinh Van Hauen

Meningsmaskinen

20/3/2013