Smart påfund: Lysende rednings-stiger skal redde liv på havnen

En fjerdedel af alle drukneulykker sker i havne, hvor folk, der færdes alene, mens det er mørkt, pludselig falder i vandet. Og når man først er faldet i, kan det været meget svært at få øje på redningsstigerne. Derfor forsøger man sig nu med lys.

Siden 2001 er der sket 211 fatale drukneulykker i landets havne. Ulykker, hvor en person falder i en havn og ikke kan komme op igen, sker ofte i mørke, og når der ikke er andre til stede.

Mange af de redningsstiger, der findes i de danske havne, er også meget svære at se – især i mørke. Oveni er en del af dem i dårlig stand, og nogle af dem sidder så højt, at de er vanskelige at nå fra vandoverfladen.

Derfor har TrygFonden i de seneste år arbejdet på at udvikle en ny type redningsstige, der er synlig fra både vand og land, robust og nem at komme op ad. 

(Artiklen fortsætter under billedet)

Skolen i Sydhavnen også blandt de særligt udvalgte teststeder.
Skolen i Sydhavnen også blandt de særligt udvalgte teststeder.
Foto: TrygFonden

En arkitektkonkurrence med adskillige velgennemtænkte og kvalificerede bud på nye redningsstiger ligger bag den vinderstige, der nu allerede har klaret sig flot igennem flere test og er blevet yderligere optimeret. Bl.a. har stigen stået i en halv meter is i det nordlige Sverige i mere end et år for at se, hvorvidt hårde vejrforhold ville ødelægge den.

 Taarbæk Havn udvalgt som test-sted

Den nye redningsstige er nu klar til en storskalatest, hvor i alt 60 stiger hænges op fire særligt udvalgte steder i landet. Taarbæk Havn er blandt disse fire sammen med Aarhus Havn, Randers Havn og kajkanten ved Skolen i Sydhavnen i København. 

(Artiklen fortsætter under billedet)

Der er nu opsat 17 nye redningsstiger i Taarbæk Havn, og bl.a. skal det undersøges, hvordan stigens lysniveau opfattes, når de hænger i havnemiljøet "side om side".
Der er nu opsat 17 nye redningsstiger i Taarbæk Havn, og bl.a. skal det undersøges, hvordan stigens lysniveau opfattes, når de hænger i havnemiljøet "side om side".
Foto: TrygFonden

- Lystbådehavnen i Taarbæk er et fantastisk dejligt sted, der særligt om sommeren tiltrækker mange mennesker, som har lyst til en gåtur i det hyggelige gamle fiskerleje ved vandet. Men også resten af året og selv på kolde og blæsende dage, søger både lokale og andre til Taarbæk. Det er rigtig glædeligt, og der er ingen tvivl om, at Taarbæk Havn er en unik lille perle for mange. Men når flere mennesker færdes ved vandet, er der også større risiko for, at nogle falder i, og samtidig øges risikoen for, at nogle af dem, der falder i, har indtaget alkohol. Og vi ved, at alkohol og ophold i vand er en livsfarlig cocktail, siger René Højer og fortsætter:

- Taarbæk lystbådehavn er ikke så stor, men alligevel færdes der mange mennesker året rundt og i alt slags vejr. Da vi bl.a. gerne ville teste vores nye redningsstige i en mindre havn, hvor stigen kunne blive opsat på alle kajkanter og broer, var det derfor oplagt at indgå et samarbejde med Taarbæk Havn, og det var man fra Taarbæk Havns side heldigvis også interesserede i. 

Der er nu opsat 17 nye redningsstiger i Taarbæk Havn, og bl.a. skal det undersøges, hvordan stigens lysniveau opfattes, når de hænger i havnemiljøet "side om side".

- Vi er glade for at være med i et så vigtigt projekt, og vi håber, at de nye synlige redningsstiger vil kunne medvirke til at forebygge, at nogen drukner her i Taarbæk Havn. Derudover er vi stolte af at bidrage til denne storskalatest og være med til at sætte fokus på sikkerheden rundt omkring i de danske havne. Endelig synes vi, stigen udover at være funktionel på højt niveau også er rigtig flot og passer godt ind i havnemiljøet her i Taarbæk, siger Michael Laursen, havnefoged i Taarbæk Lystbådehavn.

Skolen i Sydhavnen også blandt de særligt udvalgte teststeder

- Skolen i Sydhavnen er en ny og spændende skole, der ligger direkte ud til vandet og forbinder sig med havnen som et skib, der ligger til kaj. Hver eneste dag og stort set døgnet rundt færdes utrolig mange mennesker i alle aldre på kajkanten, og skolen – for ikke at tale om hele bydelen – tænker meget i at bruge sine unikke omgivelser aktivt. Oveni arbejder Skolen i Sydhavnen meget med at udnytte sin særlige beliggenhed til at vænne eleverne til at færdes ved vand. Det er rigtig glædeligt og meget relevant i et land som Danmark, hvor der aldrig er langt til kysten. Men når flere mennesker færdes ved vandet, er der også større risiko for, at nogle falder i, siger René Højer og fortsætter: 

- Kajkanten ved Skolen i Sydhavnen udgør et socialt og kulturelt samlingspunkt for rigtig mange mennesker, og selvom vand er dejligt og giver fantastiske muligheder, kan det også være farligt, hvis man pludselig falder i og selv skal klare at komme op. Med skolens fokus på netop sikkerhed ved vand var det derfor oplagt at indgå et samarbejde omkring vores nye redningsstige, og det var man fra Skolen i Sydhavnens side heldigvis også interesserede i.

Ved Skolen i Sydhavnen er der nu opsat fem nye redningsstiger. 

- Vi er glade for at være med i denne storskalatest, og for at de nye redningsstiger kan bidrage til at højne sikkerheden yderligere her i Sydhavnen. Derudover synes vi, at stigen – udover at være funktionel på højt niveau – også er rigtig flot og passer godt til stil og arkitektur på Skolen i Sydhavnen og bydelen i det hele taget, siger Mie Friche Christensen, landskabsarkitekt hos JJW Arkitekter, som har tegnet skolen.

Fakta om drukneulykker på de danske havne

I perioden 2001-2014 er der sket 875 fatale drukneulykker i Danmark. Heraf fandt de 211 ulykker (svarende til 24 pct.) sted i landets havne. På åbent hav eller fjord, hvor de fleste ulykker er sket, var der i samme periode 212 ulykker – dvs. kun én mere end i havnene.

Fakta om TrygFondens redningsstige

VANGER, TRIN OG HÆFTE
  • Stigen er opbygget af få komponenter og kan sammensættes i den længde, man ønsker.
  • Stigens dele er: Vanger i gummi, trin i glasfyldt nylon, hæfte i pulverlakeret rustfrit stål og lysenhed i transparent polykarbonat.
  • Gummivangerne er fleksible og eftergivende ved eksempelvis mindre påsejlinger og isskruninger.
  • Trinene er udformet, så man står solidt på dem – også når de er begroet med alger o.l.
  • Hæftet er fremstillet i rustfrit stål og malet i en markant orange farve.
  • Materialerne er udvalgt for at opnå en længere levetid end den, der kendes fra traditionelle redningsstiger i galvaniseret stål.
 
LYS/ELEKRONIK
  • Stigen er forsynet med en solcelledrevet lysenhed, der oplyser stigen fra skumringstid til daggry.
  • Lysenheden er kalenderstyret, og den indbyggede styringsenhed sørger for at minimere strømforbruget, så stigen kan lyse hele året.
  • Solcelle-konceptet gør stigen uafhængig af strømkilder.
  • På sigt kan stigens elektronik udbygges til at måle vandtemperatur, saltindhold, forurening mm.

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik