Mystiske prikker på cykelsti i Lyngby forvirrer borgere – her er forklaringen

Prikkerne skal slå to fluer med ét smæk, forklarer projektleder.

Afmærkninger på asfalten er ikke noget nyt. De fleste kender nok de små gule prikker på perronerne på togstationer, og ved også hvad de betyder.

Men i Lyngby er der kommet røde prikker på flere cykelstier. Men mange borgere i byen forstår ikke, hvad prikkerne betyder.

Prikkerne er blevet anlagt med en meters mellemrum, og på den ene side af vejen er de røde, mens de snart vil blive blå på den anden side.

Og hvad skal det nu til for?

Spørgsmålet er flere gange blev stillet af borgere i den lokale Facebook-gruppe ”Lyngby - Gruppen for Lyngby og omegn”.

TV 2 Lorry har undersøgt sagen nærmere, og det viser sig, at det er den private forening Vidensbyen, som i samarbejde med Lyngby-Taarbæk kommune har lagt prikkerne.

Artiklen fortsætter under billedet.

Prikkerne er røde i den ene retning og blå i den anden retning. 
Prikkerne er røde i den ene retning og blå i den anden retning. 
Foto: Jesper Fabricius

Vidensbyen arbejder på at udvikle bylivet i Lyngby-Taarbæk, og prikkerne på cykelstierne har til formål at forbinde Danmarks Tekniske Universitet (DTU), der ligger i udkanten af Lyngby, med resten byen. Det skal samtidig være nemmere for eleverne at finde vej til campus.

I den lokale Facebook-gruppe undrer flere borgere sig over nødvendigheden i at have prikker, som kan hjælpe folk med at skulle navigere på en rute på 2,6 kilometer.

Mikkel Schønning Sørensen, senior projektleder i Vidensbyen, forklarer, at prikkerne kan være en hjælp for de DTU-studerende, som kommer fra udlandet.

- Vi har rigtig mange internationale studerende, som kommer rejsende fra mange steder i hovedstadsområdet, og for dem, som måske ikke kan dansk, kan det være en kæmpe hjælp, siger Mikkel Schønning Sørensen til TV 2 Lorry.

Mikkel Schønning Sørensen mener, at prikkerne vil hjælpe på en helt bestemt problematik.

- Ligesom RUC (Roskilde Universitetscenter, red.) ligger DTU uden for byen. Det har resulteret i at DTU har fået sit eget liv, så nu prøver vi at integrere DTU’s liv med Lyngbys øvrige byliv, siger han.

Skal få flere til at cykle

Udover at have til formål at forbinde universitetet med resten af byen, håber man fra kommunen på, at prikkerne kan få flere mennesker til at træde i pedalerne, fortæller SF's Sigurd Agersnap, som er formand for Teknik- og Miljøudvalget. 

SF's Sigurd Agersnap, der er formand for Teknik- og Miljøudvalget. 
SF's Sigurd Agersnap, der er formand for Teknik- og Miljøudvalget. 
Foto: TV 2 Lorry

- Vi vil gerne have flere til at tage cyklen, både fordi det er godt for klimaet, reducerer trængslen og så fordi det oftest også er sundere for den enkelte.

- Det handler om at gøre cyklen til det lette valg, og der kan vi se, at ikke alle studerende og ansatte på DTU bruger den hurtigste og sikreste cykelvej, siger Sigurd Agersnap til TV 2 Lorry.

Ifølge Sigurd Agersnap har projektet kostet cirka 134.000 kroner. Pengene er bevilliget fra Bæredygtighedspuljen i Lyngby-Taarbæk kommune.

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Samfund

20191202-185853-5-1920x1279we

playTrods lunken modtagelse ser boligministeren positivt på ny ghettoliste

julefrokost

Hårdt pressede restauranter: Ni ud af ti julefrokoster i år er aflyst

Gadehavegård, Ibrahim El-Khatib

play”Det er ligegyldigt, at vi er røget af ghettolisten. Skaden er sket”

Bispeparken

playFandt 22 beboere med uddannelse fra udlandet - nu ryger boligområde af ghettoliste

Lyngby-Taarbæk

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere