I 2024 er planen, at en kommende letbane for første gang skal trille afsted fra Ishøj.
Der har dog været uvished omkring endestationen.
I den oprindelig plan skal letbanen nemlig ende i Lyngby. Men torsdag aften har kommunalbestyrelsen i Lyngby-Taarbæk stemt om projektet.
Afgørelsen blev dog, at kommunen bliver i projektet.
Konservative forsøgte først at få afstemningen udsat, men det blev nedstemt.
Konservatives ti medlemmer stemte derefter imod kontrakterne om letbanen, mens de resterende elleve byrådsmedlemmer stemte for.
Hyrede advokatfirma
I december måned sidste år besluttede kommunalbestyrelsen i Lyngby-Taarbæk at sætte et advokatfirma til at undersøge, hvilke muligheder kommunen havde for at trække sig ud af projektet.
Lyngby-Taarbæk Kommunes borgmester Sofia Osmani (K) har længe været i mod letbanen, og det var hendes forslag at få undersøgt mulighederne for at trække sig.
Modstanden mod letbanen handler om, at den skal løbe igennem det centrale Lyngby, og at der findes billigere alternativer i form af busser.
Letbanen var også et hedt emne ved kommunalvalget i november.
Borgmesterens konservative parti dannede således et valgforbund med Liberal Alliance, Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige, der ville arbejde for at få revet et stykke af Letbanen ud af planen.
Her kan du høre reaktionerne efter torsdagens afstemning fra henholdsvis borgmesteren, der var modstander af letbanen, og 1. viceborgmesteren, Simon Pihl Sørensen (S), der stemte for letbanen:
Et stort samtaleemne
Også blandt borgerne i kommunen har letbanen længe været det helt store samtaleemne.
Og i dag var der også en stort fremmøde uden for salen, der sad og lyttede med:
Fakta om den kommende letbane: