Letbane-byggeri forsinket – stor vej spærres i flere måneder

Anlægsarbejdet omkring viadukten over Buddingevej i Lyngby trækker ud, og det betyder, at vejen spærres for bilister længere tid end først antaget.

Det enorme anlægsprojekt Hovedstadens Letbane er løbet ind i forsinkelser ved byggeriet af en kommende station i Lyngby.

Arbejdet ved viadukten over den normalt travle Buddingevej i Lyngby trækker ud, og derfor er vejen forsat spærret for biltrafik indtil engang inde i det nye år.

Strækningen på Buddingevej har været spærret for alt andet end busser, cykler og gående siden marts måned i år, og den oprindelig tidsplan lød på, at vejen ville blive genåbnet dette efterår. Men sådan kommer det ikke til at gå.

- Arbejdet med tunnelen har vist sig vanskeligere og mere pladskrævende end beregnet, og viadukten bliver derfor først åbnet for biltrafik i begyndelsen af næste år. Vi beklager ulejligheden, siger Niels Brock, som er senior projektleder hos Hovedstadens Letbane.

Især en enorm arbejdsmaskine, som skal bruges til arbejdet omkring viadukten, fylder for meget på vejen til, at trafik kan passere under broerne.

Siden marts har kun cyklister, gående og busser haft lov til at køre under tog- og vejbroerne over Buddingevej.
Siden marts har kun cyklister, gående og busser haft lov til at køre under tog- og vejbroerne over Buddingevej.

-  Det er en meget stor maskine, som vejer 160 tons cirka. Den skal stå og bore og lave en støttevæg, og den kommer til at fylde rigtig meget og tage pladsen ude på vejen. Derfor er vi nødt til at fortsætte med at have den trafikale situation lidt endnu, som vi har haft siden marts måned, siger Niels Brock.

Buddingevej, som længere sydpå bliver til Ring 3, er spærret mellem Christian X’s Alle og Jernbanevej. Indtil videre lyder en forsigtig prognose fra senior projektlederen, at biltrafikken igen kan køre under motorvej- og togbroerne i slutningen af januar måned.

Hovedstadens Letbane skal gå mellem Lundtofte i nord og Ishøj i syd i en bue vest om København og får 29 stoppesteder undervejs.

Niels Brock, senior projektleder i Hovedstadens Letbane, beklager forsinkelsen.
Niels Brock, senior projektleder i Hovedstadens Letbane, beklager forsinkelsen.

Bag Hovedstadens Letbane står en ejerkreds, der tæller Region Hovedstaden samt de 11 kommuner, som letbanen skal betjene.

Prisen for den kommende letbane lyder på 6,2 milliarder kroner. Det skønnes, at mellem 13 og 14 millioner passagerer vil gøre brug af letbanen årligt.

Trods det forsinkede arbejde ved Buddingevej forventer Hovedstadens Letbane fortsat, at de første tog kører i 2025.

På kortet herunder kan du se, hvordan Hovedstadens Letbane kommer til at køre:

 
 

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik