Kom med på tur i den selvkørende bus på DTU

Vi hører meget om selvkørende biler og busser, men hvordan ser det ud, når man sidder inde i en bus uden chauffør? Oplev turen med de selvkørende busser, der lige nu kører på DTU's campus i Lyngby.

Det er ikke mange år siden, førerløse busser og biler blot var noget, man kunne affeje som en fremtidsutopi.

Ikke desto mindre vinder teknologien terræn, og på DTU har man allerede selvkørende shuttlebusser i drift på campus. De er der blandt andet for at indsamle viden om, hvordan mennesker og transportmidler interagerer med hinanden, når transportmidlet er automatiseret.

De studerende på DTU har mulighed for at benytte shuttlebusserne på campus, og TV 2 Lorry var fredag med på turen sammen med borgmestre og landets transportminister.

Du kan se indslaget øverst i artiklen. 

Busserne er 100 procent eldrevne og proppet med teknologi, der skal hjælpe dem med at navigere i en omskiftelig trafik. Vigtigst af alt er de pejlere, der konstant registrerer objekter hele vejen rundt om bussen. 

Udover at registrere trafikken kan shuttlebussen nemlig også kategorisere den, således at den kan kende forskel på eksempelvis fodgængere, cyklister og bilister og tilpasse sin kørsel til situationen. 

Bussernes rute er fastlagt ved hjælp af digitale skinner som, udover at fortælle bussen hvor stoppestederne er, også fungerer som sikkerhed for at bussen ikke ved et tilfælde afviger fra ruten. For at gøre oplevelsen så realistisk som muligt er der desuden også en digital ruteplan i bussen, som orienterer brugerne om hvor på ruten de befinder sig.

Shuttlebusser skal være den offentlige trafiks forlængede arm

Busserne kommer fra LINC-projektet der består af IBM Danmark, busoperatøren Nobina Danmark, DTU, RUC, Albertslund Kommune, Gladsaxe Kommune og Gate 21, der er et partnerskab for grøn omstilling. Tanken med de selvkørende busser er nemlig, at de skal fungere som supplement til offentlig trafik for i sidste ende at gøre det mere attraktivt.

- Grunden til at vi overhovedet er gået ind i det her er, at der er et stort potentiale i forhold til letbanen, siger Trine Græse, borgmester for Socialdemokratiet i Gladsaxe Kommune.

- Vi skal lave gode cykelfaciliteter, men dem der kommer med letbanen skal kunne komme ud til deres bolig og arbejde selvom de ikke har en cykel holdende.

Den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, var også forbi for at prøve de selvkørende busser fredag, og han mener også, der er store gevinster at hente ved at inkorporere de førerløse busser i den offentlige trafik.

- Der har nok været mest fokus på det i private biler, især på grund af Tesla og andre, men i virkeligheden er det på den kollektive trafik, at potentialet er størst, fordi vi på den måde kan sikre, at man ikke behøver have en meget stor bus fuld af mennesker, for at det kan svare sig at køre kollektiv transport.

Hovedstadens Letbane forventes færdig i år 2025.