Højteknologiske laboratorier til elever får debut: "Børn kan løse problemer i samfundet"

Elever fra Gladsaxe fik lov til at indvie top smarte laboratorier i Lyngby. Her fik de prøvet kræfter med forskningens verden.

To 6. klasser fra Gladsaxe fik æren af at indvie de spritnye og højteknologiske laboratorier i LIFE Campus i Lyngby.

Her skulle eleverne lære, hvordan enzymer erstatter kemikalier.

- Det helt særlige ved de her laboratorier er, at eleverne får lov at arbejde ligesom forskere gør i virksomheder, forklarer administrerende direktør hos Life Fonden Christine Antorini.

Undervisningen er en del af undervisningsinitiativet LIFE, der står for læring, Ideer, Fascination og Eksperimenter. Og det er Life Fonden, som med støtte fra Novo Nordisk Fonden, står bag LIFE og LIFE Campus.

Administrerende direktør hos Life Fonden, Christine Antorini, mener, at alle børn kan hjælpe med relevante problemer i samfundet.
Administrerende direktør hos Life Fonden, Christine Antorini, mener, at alle børn kan hjælpe med relevante problemer i samfundet.

Relevante problemstillinger

Meningen er, at der fremover skal komme elever forbi de fine laboratorier to til tre gange om ugen. 

Her bliver de inviteret til at løse samfundsrelevante problemstillinger.

- Vi tror på, at alle børn kan være med til at løse problemer i samfundet, og vi kan se, at når de får lov at eksperimentere med noget, der er vedkommende for dem, så bliver de også interesserede i at fordybe sig i, hvordan man kan bruge science og teknologi - også selvom man er 6.-klasseselev, siger Christine Antorini. 

Flere af dagens miniforskere giver også udtryk for, at det er en anderledes undervisning, end de er vant til.

- Jeg synes, det er en interessant oplevelse, og man får prøvet noget andet, end hvad man kan derhjemme, siger Christian Damsø Jeding, der går i 6. klasse på Kvikmarkens Privatskole i Gladsaxe.

- Jeg synes, det er fedt, fordi man får lært noget nyt og får prøvet noget andet end at være i klasselokalet, lyder det fra Max Schou Rasmussen, der også går i 6. på Kvikmarkens Privatskole i Gladsaxe.

Christian Damsø Jeding er tilfreds med at dagens undervisning er rykket i andre lokaler.
Christian Damsø Jeding er tilfreds med at dagens undervisning er rykket i andre lokaler.

Laboratorier kun for børn

De avancerede laboratorier er bygget til undervisning af børn i grundskolen og på sigt ungdomsuddannelser.

Og det er de af én klar årsag.

- Vi har i det danske samfund brug for, at der er mange flere børn og unge, der får øjnene op for de mange muligheder, der er inden for science, teknologi og ingeniørkunst, og det får de lov at arbejde med i praksis her, forklarer Christine Antorini.

Spørgsmålet er om dagens elever bliver fremtidens forskere.

- Det er en mulighed, at jeg gerne vil være forsker, siger Max Schou Rasmussen.

- Det er ikke mit hovedmål, men det kan godt være, istemmer Christian Damsø Jeding.

Max Schou Rasmussen er ikke afvisende overfor en fremtid som forsker.
Max Schou Rasmussen er ikke afvisende overfor en fremtid som forsker.