Webbutikker stævnet med krav om tilbagebetaling

En virksomhedsejer, som står bag en række webbutikker, er blevet mødt med krav om tilbagebetaling for abonnementer, som kunderne ikke har været klar over, de havde tegnet.

De tre webbutikker buuks.dk, pluus.dk og sayve.dk blev mandag stævnet ved Sø- og Handelsretten.

Ifølge Forbrugerombudsmanden har kunderne betalt for et abonnement i mange måneder uden at have opdaget det, fordi webbutikkerne ikke har fulgt reglerne om at oplyse om abonnement.

Stævningen var et krav om tilbagebetaling til alle de forbrugere, der har betalt for et abonnement efter køb af en vare på en af hjemmesiderne.

- Vi har fået mange klager over de tre webbutikker fra forbrugere, som er blevet overraskede over, at der fulgte et abonnement med købet af en vare, skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

- Vi vurderer, at forbrugerne ikke er bundet af abonnementerne og har krav på at få deres penge igen. 

De seneste år har Forbrugerombudsmanden haft fokus på klager fra forbrugere, som er blevet tilmeldt et månedligt abonnement, som giver adgang til at købe varer i webbutikken.

Webbutikker føler sig ikke ordentligt oplyst

I en pressemeddelelse skriver webbutikkerne buuks.dk, pluus.dk og sayve.dk, som er ejet af samme person, at de gennem flere år har forsøgt at få Forbrugerombudsmanden i tale for at sikre, at butikkerne efterlever reglerne for abonnementstjeneste.

- Vi har gennem de seneste to år adskillige gange rettet henvendelse til Forbrugerombudsmanden for at sikre, at vi arbejder i tråd med Forbrugerombudsmandens tolkning af reglerne, siger Rasmus Andersen, direktør for pluus.dk, sayve.dk og buuks.dk.

- Til vores store undren har Forbrugerombudsmanden på intet tidspunkt ønsket at mødes med os, tale med os eller yde brugbar vejledning. Derfor kommer stævningen ud af det blå mildest talt bag på os.

TV 2 Lorry har været i kontakt med Forbrugerombudsmanden, som bekræfter, at de har været i kontakt med webbutikkerne.

- For at imødekomme virksomhedernes ønske om vejledning har vi offenliggjort en kvikguide, som giver nogle meget konkrete eksempler på, hvordan man kan oplyse tydeligt om reglerne for abonnement, siger Tanja Højrup, specialkonsulent hos Forbrugerombudsmanden til TV 2 Lorry.

Et større problem

Ifølge Forbrugerombudsmanden oplever de flere og flere webbutikker, der anvender et forretningskoncept som dette.

TV 2 Lorry har tidligere været i kontakt med op til flere kunder, som har følt sig snydt af virksomhederne.  

Forbrugeraftaleloven siger, at det skal være oplyst klart og tydeligt på den webside, hvor en bestilling afgives, hvis bestillingen pålægger forbrugeren en betalingsforpligtelse.

Forbrugeren skal også tydeligt, i fremhævet form og umiddelbart før forbrugeren afgiver sin bestilling, oplyses om bl.a. abonnementets pris pr. måned, bindingsperiode og betingelserne for at opsige abonnementet.