Vrede passagerer: Her svarer Movia på spørgsmål

33 busruter i og omkring København bliver lavet om den 13. oktober. En af ruterne, der bliver ændret er 1A. Det er flere af brugerne utilfredse med. Vi har fået Movia til at svare på borgernes spørgsmål.

03:29

De mange ændringer træder i kraft fra på søndag. Som en del af Nyt Bynet får 1A en anden rute en hidtil. Video: Rasmus Gerner

Nederst i artiklen kan du læse Movias svar på utilfredse borgeres spørgsmål til de nye buslinjer.

Det kan være en god idé at tjekke Rejseplanen.dk, hvis du skal med offentlig transport fra søndag den 13. oktober og frem.

I forlængelse af åbningen af Cityringen i København vil flere af busserne i 12 omkringliggende kommuner få ny rute den dag.

En af ruterne er bus 1A, der lige nu kører fra Klampenborg eller Hellerup gennem København via Vigerslev Alle og ender enten i Hvidovre eller Avedøre.

Læs også Nu kan du tjekke din rejsetid med Cityringen

Men fra på søndag vil buslinjen ikke længere køre gennem midten af hovedstaden, men i stedet køre i en bue uden om Indre By og fortsætte via Folehaven.

På kortet er den hvide rute den tidligere bus 1A, og den blå viser, hvordan bussen kommer til at køre fra søndag d. 13. oktober.  Foto: Rasmus Gerner

Det efterlader beboerne og brugere med gøremål på Vigerslev Allé uden en A-bus. Og det er nogle af områdets borgere bestemt ikke er tilfredse med.

Læs også Her kan Movia nu hente dig i bil, hvis bus og tog ikke rækker

- Den virker fremragende. Det er en af de mest brugte busser i København, så hvorfor søren skal man omlægge den? siger Thomas Dinesen, der i januar 2018 oprettede facebookgruppen "Bevar 1A".

På Facebook er 2.765 tilmeldt gruppen "Bevar 1A". Foto: Niels Knuth-Winterfeldt

Movia svarer på kommentarer fra Facebook

Facebookgruppen har i skrivende stund 2.765 medlemmer og flere af dem, er uforstående overfor, hvorfor 1A skal dirigeres væk fra Vigerslev og ruten forkortes. 

Som erstatning skal blandt andet en ny rute for bus 10 køre gennem området, men den har seks afgange i myldretiden mod omkring 12 afgange, som den nuværende 1A har.

- Problemet er ikke antallet af afgange alene. Det er også et spørgsmål om, at den har en helt anden rute. 1A kører direkte ind til byen og direkte ud til Hvidovre Hospital. Det gør 10'eren ikke, siger Thomas Dinesen. 

Læs også Det vidste du (måske) ikke om Cityringen 

Jeg spurgte i et opslag i Facebookgruppen "Bevar 1A" efter konkrete eksempler på buspassagere, der med Nyt Bynet får længere rejsetid end før.

På et døgn fik jeg 51 kommentarer fra 35 personer. Blandt andet fra Sofie Hou Lind, der skal fra Vigerslevvej til Stormbroen. Hun skal fremover skifte på sin rute og gå længere mellem sine destinationer.

Du kan se, hvad Movia svarer hende og andre fra facebookgruppen nederst i artiklen. 

- Der vil selvfølgelig være fejlvurderinger

Movia har i et års tid forberedt rejsende på de kommende ændringer.

- Vi har fulgt med i, at der er nogen, der er bekymrede for, hvad der sker med deres rejse fremadrettet. Når vi starter det nye busnet, så følger vi det ret tæt i de første måneder herefter, og der vil selvfølgelig være nogle steder, hvor vi har lavet nogle fejlvurderinger og der er ting, der skal justeres, siger Per Gellert, der er plandirektør hos Movia.

Der har allerede været noget at kigge på, men det kan I ikke gøre på forhånd eller hvad?

-  Der er lavet en planlægning nu, som vi i udgangspunktet tror, er den rigtige og synes, at den ser fornuftig ud, men det betyder ikke, at der er ikke er noget, der skal justeres, når man kommer ud i virkeligheden, siger Per Gellert og opfordrer busbrugere til at skrive til Kunderservice i DOT, hvis de oplever problemer.

Du kan læse mere om alle ændringerne på nytbynet.dk og her kontakte Kundeservice ved spørgsmål og kommentarer. 

Hvis du vil tjekke, om eller hvordan din rejse rundt i hovedstadsområdet helt præcis ændrer sig, skal du klikke ind på Rejseplanen.

Herunder kan du læse Movias svar på udvalgte kommentarer fra Facebook.

Svar fra plandirektør hos Movia, Per Gellert

Jander Drumond: (…) Der er 2 forskelige muligheder på linje 1A: en til Hellerup/Klampenborg og en til Avedøre/Hvidovre Hospital. Hvorfor ikke lade en af dem køre den gammel rute?

 

Det er ikke helt rigtigt. Mod nord vil der ikke længere være afgange på linje 1A, der kører til Klampenborg St., da linje 23 i stedet vil køre den rute. Men det er rigtigt, at der ud mod Hvidovre vil være varianter, der vender ved Hvidovre Hospital og varianter, der kører til Avedøre St. Der er to grunde til, at vi ikke deler linje 1A op i to:

 

Det ville reducere antallet af afgange på H.C. Ørstedsvej og Blegdamsvej så meget, at vi ville blive bekymrede for kapaciteten på den strækning. Antallet af afgange ville desuden blive reduceret så voldsomt, at linjen ikke længere ville opfylde kravene for en A-bus.

 

I alle vores kundeundersøgelser beder passagererne om så vidt muligt at undgå varianter. Det skyldes, at det kan skabe forvirring om, hvor bussen kører hen, og at man risikerer at sætte sig i en bus, der kører i den forkerte retning.

 

Man kunne også spørge om, hvorfor vi ikke bare lader linje 10 fortsætte gennem indre by. Og her er svaret ganske enkelt, at alle vores undersøgelser peger på, at vi flytter så mange passagerer til Cityringen, at det ville være rigtig dyrt at fortsætte med at køre en bus med mange afgange gennem indre by. I Movia regner vi samlet med, at ca. 23 millioner passagerer vil rejse med metro fremfor med bus fordi det er en fordel for dem. Hvis vi skulle fortsætte med at køre busserne som de gør nu, ville vi mangle 200 millioner kroner i kassen hvert år.

 

Eva Maria Reiter: Jeg kommer slet ikke til at køre med offentlig trafik mere. 1A har været den eneste bus, jeg har kunnet bruge, fordi den har kørt direkte fra, hvor jeg bor, v. Vigerslev Allé til mine 2 bestemmelsessteder: Bredgade 64 og Hvidovre Hospital. Har svært ved at gå og stå. Kan ikke klare de nye muligheder med skift og gangafstande. Så må for fremtiden blive hjemme. Suk!

 

Det er rigtigt, at Eva vil blive nødt til at skifte, for at komme til de to destinationer.

 

Vi vil desværre aldrig kunne tilbyde alle borgere en direkte rejse til deres foretrukne rejsemål. Det vi kan tilbyde er, at 95% fortsat har under 400 m. til offentlig transport, og at man kan blive fragtet til et stort skiftested. Men nu lyder det også som om Eva har svært ved at gå og stå, og at et skift derfor er ekstra svært for hende. Vi har mange kunder, der er i Evas situation, og vi vil opfordre til, at hun undersøger om hun kan blive visiteret til Flextrafik, så hun kan blive hentet og bragt fra dør til dør.

 

Sofie Hou Lind: Jeg tager tit 1a mellem Vigerslevvej og Stormbroen (nogle gange er det tøj/kostume man har på ikke nemt at cykle i) og nu vil jeg skulle stå af ved hovedbanegården (med 10) og enten gå resten af vejen eller gå en pæn del mellem 10erens stop på hovedbanegården og til metroen som så igen stopper længere fra Min slutdestination end 1a på nuværende tidspunkt. Og hjem er endnu værre da jeg kun kan komme med bussen 2x i timen og igen først skal gå en pæn del/lave mange skift som øger risikoen for at misse den ene bus hver halve time :/

 

Sofie kan i stedet for Hovedbanegården bruge stoppestederne i krydset HC Andersens Boulevard / Stormgade, hvorfra der er 400 m. til Stormbroen, hvor linje 1A standser i dag. Når Sofie nævner 2 afgange i timen, går jeg ud fra hun skal hjem om natten, da det er det eneste tidspunkt, linje 10 kører så sjældent. I hverdagene er det faktisk samme antal afgange som linje 1A har i dag. Men i weekenden er det 1 afgang mindre i timen.

 

Hanne M. Petersen: Jeg får svært ved at komme nogen steder om aftenen pga. meget færre afgange på linie 10. Og så når jeg skal fra Vigerslev Kirke til Hvidovre hospital. Og hvad med alle de blinde og svagtseende, der skal til at lære en ny vej med flere skift for at komme fra Ramsingsvej til Hellerup.

 

Vigerslev Kirke ligger ikke så langt fra krydset Vigerslevvej/Vigerslev Allé, hvor linje 1A fortsat vil standse og køre til Hvidovre Hospital. Hanne kan også vælge at skifte mellem linje 10 og 1A i det pågældende kryds.

 

For at komme fra Ramsingvej til Hellerup, skal man fremover foretage et skift. Det kan selvfølgelig være en udfordring for blinde og svagtseende, som skal læres op i en ny rejsevej. En god mulighed kan være at benytte linje 10 til Ålholm Plads, hvor den standser ved samme stoppested som linje 21, der kører til Hellerup. Ellers kan man tage linje 10 til Toftegårds Plads, hvor den ligeledes standser ved samme stoppested som linje 1A, der også kører til Hellerup. Så der er to muligheder, der kræver et ekstra skift, men som har nemme skifteforhold.

 

Mette Hald: Jeg får svært ved at komme hjem fra job kl 23:00 fra Ryparken
Først med linie 14 som også får ny rute
Nu med 14 helt til Poul Henningsen gade og derefter med 1a og efter hvad jeg kan se på rejseplanerne så vil jeg først være hjemme ca. kl 00:00-0015

 

Linje 14 har en fuldstændig uændret rute mellem Ryparken og Poul Henningsens Plads. Til gengæld får linjen en afgang mere om aftenen, så Mette burde faktisk få bedre muligheder. Nu ved jeg ikke præcist hvor Mette bor, så det er svært at hjælpe hende yderligere.

 

Jeg kan dog nævne, linje 185 også får flere afgange og kommer til at køre forskudt af linje 184. Det vil sige, at der faktisk kommer 15 min. drift fra krydset Ryparken/Lyngbyvej og ind mod city, hvilket er en stor forbedring i forhold til i dag. Så Mette kan undersøge, om der er bedre muligheder for hende ved at skifte til linje 184 eller 185.

 

Donia Skinnerup: Jeg arbejder på HvH og bor i Ørestad. Når jeg har fri kl 23, kommer jeg til først at være hjem ca. 00:15. Enten skal jeg vente 15 min på Toftegårds Plads på næste bus, enten skal jeg skifte mellem fire transportmidler. Sydhavn, Valby og Vesterbro hører til Hvidovre hospitals optagelsesområde. Det kommer til at være besværligt for patienter at komme til og fra hospitalet.

 

Lige netop for patienter, vil forbindelsen mellem Amager og Hvidovre Hospital stort set være den samme som i dag, da linje 18 overtager strækningen fra linje 4A og får samme antal afgange i dagtimerne. I dag kan man skifte mellem linje 4A og 1A ved Toftegårds Plads – fremover vil man kunne skifte mellem linje 18 og 1A ved Toftegårds Plads.

 

Men om aftenen og om natten, er der færre afgange på linje 18, og det kan selvfølgelig være en ulempe for dem, som arbejder på Hvidovre Hospital og bor på Amager. Derfor kan der også være længere skiftetid mellem busserne ved Toftegårds Plads.

 

Når jeg slår en afgang fra Hvidovre Hospital til Amager op i rejseplanen, med afgang kl. 23, foreslår den også at tage linje 133 til Valby St. og skifte til linje 18, så det kan Doina overveje at bruge som et alternativ. Det vil dog betyde, at hun får længere gangafstand i Hvidovre.

 

Uffe Pedersen: Bor ved Hvidovre hospital hvorfor skal vores rejsetid forlænges på grund af den metro som os, der bor i Hvidovre ikke har brug for, for at komme til, Tivoli hovedbanegård og kg. nytor, nyhavn. Mm.

 

Linje 1A skal køre via Folehaven både fordi der bor rigtig mange mennesker i det område og for at give forbindelse til Ny Ellebjerg St. Vores køretider viser, at det vil betyde 4 min. længere rejsetid i myldretiden.

 

Hvis man skal fra Hvidovre til Indre By skal man fremover skifte til Cityringen ved Enghave Plads. Grunden til, at linje 1A ikke fortsætter ind gennem indre by er, at vores beregninger viser, at vi i så fald ville miste 60-70% af passagererne. I Movia regner vi med, at ca. 23 millioner passagerer vil rejse med metro fremfor med bus fordi det er en fordel for dem. Hvis vi skulle fortsætte med at køre busserne som de gør nu, ville vi mangle 200 millioner kroner i kassen hvert år.

 

Borgere der skal fra Hvidovre og til f.eks. Frederiksberg, Nørrebro eller Rigshospitalet får som noget nyt en direkte rejse med linje 1A. Så der vil også være borgere i Hvidovre, som får stor glæde af den nye rute.

 

Paulo Thrige: (…) hvordan de forventer det vil gå med 12 afgange i timen igennem Folehaven, som i dag er tætproppet i forvejen. Busstoppestederne er desuden anlagt således, at det ene spor bliver blokkeret, når bussen stopper. Hvert 5 minut!
Så er der krydset Vigerslev Allé og Vigerslevvej - Her krydser 1A og 10 i dag hinanden; ingen problemer. Fremover skal de begge svinge og for 1A bliver det uden svingbaner, så hvert 5 min. vil bussen virke som en prop i dette kryds. Endnu en grund til at bevare de eksisterende ruter for 1A og 10.

 

Vi har baseret vores køretider for den nye linje 1A på de tider, det i dag tager linje 10 at køre via Folehaven. Køretiderne viser, at det vil betyde 4 min. længere rejsetid i myldretiden. Så det er altså forventningen til, hvordan det vil gå at køre via Folehaven som ganske rigtigt er meget trafikeret.

 

Vi er opmærksomme på udfordringerne i krydset Vigerslev Allé/Vigerslevvej og arbejder sammen med Københavns Kommune på at lave en løsning, der øger kapaciteten i krydset.

 

På Folehaven er stoppestederne lavet sådan, at busserne ikke skal flette ind og ud af trafikken, hvilket vil blokere den øvrige trafik men betyde, at bussen kan komme hurtigere frem.

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik