Venstre vender på tallerken: Dropper planer om omstridt motorvej

Flere partier i blå blok vil ikke længere have fokus på en kommende ring-motorvej fra Køge og 35 kilometer mod nord

Kampen om Ring 5 Syd har vakt meget debat og skabt stor uenighed blandt de politiske partier.

Men nu ser det ud til, at planerne om den 35 kilometer lange motorvej fra Køge mod Frederikssundsvej nordpå bliver skrinlagt.

Ring 5 Syd var ellers en del af blå bloks trafikaftale, der tilbage i marts måned blev vedtaget med 110 km/t af den forgangne VLAK-regering og Dansk Folkeparti for at få bugt med trængselsproblemerne i hovedstadsområdet.

quote Der bliver givet og taget i trafikforhandlinger, og løsningen med Ring 5 Syd var fra starten af ikke Venstres kop te.

Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen

Men ét efter ét er centrale partier begyndt at træde hårdt på bremsen.

Således ønsker hverken Venstre eller DF at arbejde videre med planerne, og ifølge Altinget har de Konservative også fået andre prioriteter.

- Trængslen er en udfordring, vi er meget opmærksomme på. Men fra Venstres side er vi ikke varme på den løsning, at man bygger en motorvej, der går parallelt med den eksisterende Køge Bugt Motorvej meget tæt på. Det synes vi ikke er en naturlig løsning, og derfor ønsker vi nu at se bredere på den udfordring, efter at vi revurderet sagen, siger Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, til TV 2 Lorry.

Den tidligere VLAK-regering Regeringen og Dansk Folkeparti var enige om at igangsætte en forundersøgelse af en ny motorvej i den sydlige Ring 5-korridor fra Køge til Frederikssundsmotorvejen. Men det bliver med al sandsynlighed ikke til noget nu.
Den tidligere VLAK-regering Regeringen og Dansk Folkeparti var enige om at igangsætte en forundersøgelse af en ny motorvej i den sydlige Ring 5-korridor fra Køge til Frederikssundsmotorvejen. Men det bliver med al sandsynlighed ikke til noget nu.

Vil bygge mod vest

I stedet for Ring 5 Syd har partiet nu kastet sit fokus hen på muligheden for at bygge en motorvej mellem Ringsted og Roskilde - kombineret med en udvidelse af kapaciteten imellem Roskilde og ind mod København.

- Det tror vi på er en varig fremtidsløsning, som også vil give en mere balanceret udvikling på hele Sjælland. Vi skal rette fokus mere mod vest, så trafikken fra Vestsjælland, Fyn og Jylland naturligt kører via Roskilde og videre ind til København, mens Køge Bugt Motorvejen primært opfanger trafikken fra Sydmotorvejen, siger Kristian Pihl Lorentzen, der vil stille forslag til transportminister Benny Engelbrecht (S) om at der kan igangsættes en forundersøgelse med motorvej mellem Ringsted og Roskilde.

Kort før Folketingsvalget den 5. juni spurgte TV 2 Lorry en række folketingskandidater, hvad de mente om Ring 5 Syd-planerne. Og her var det overvejende blå blok samt Socialdemokratiet, der var mest positive – dog med undtagelser internt i de forskellige partier.

Venstremand oprettede Ringmafia

En af Ring-motorvejens modstandere er Venstres nyvalgte folketingsmedlem Morten Dahlin, der fra begyndelsen har kæmpet imod. Han er en af hovedpersonerne bag en såkaldt ”Ringmafia”, hvor en række politikere på tværs af partier har kæmpet en fælles kamp for de beboere, der pludselig havde udsigt til at få en ny motorvej i baghaven.

Trafikmafiaen består i øvrigt af Liselott Blixt fra Dansk Folkeparti, Jacob Mark (SF) og Zenia Stampe (Rad. V.).

Og Morten Dahlin er særligt begejstret for de nye udmeldinger.

- Dét, at mit eget parti nu melder ud, at det ikke er en prioritet længere at bygge Ring 5 Syd, gør mig rigtig glad på mine egne veje, men primært også for de mennesker, som bor i området, for det er ikke en særlig god idé med den motorvej, siger han til TV 2 Lorry.

Selvom det unægtelig ser godt ud, så er kampen ikke vundet endnu, fastslår han.

- Jeg ser det som et skridt i den rigtige retning, men vi er ikke i mål endnu, for vi ved ikke, hvad regeringen mener, og derfor er det godt, at Venstre melder ud, at der er andre projekter, der skal have forrang frem for Ring 5 Syd.

Ikke Venstres kop te

Trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen tilkendegiver, at han har lyttet til partifæller i sagen – og på trods af modstridende røster i partiet, står han fast på, at Venstres generelle holdning til Ring 5 Syd ikke er positivt.

- Der bliver givet og taget i trafikforhandlinger, og løsningen med Ring 5 Syd var fra starten af ikke Venstres kop te. Partiet har aldrig haft en fastlåst holdning om at bygge Ring 5 Syd, så det er misforstået, hvis man tror, at Venstre var låst fast på det her inden valget, siger han og tilføjer:

- Men nu skal vi se på det hele med friske øjne.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) har meldt ud, at han på et tidspunkt vil indkalde partierne på Christiansborg til forhandlinger om investeringer i infrastrukturen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik