Forbrugerombudsmanden anmelder flere butikker - tusinder vildledes med skjulte abonnementer

Firmaerne bag en række webbutikker skovler penge ind, fordi kunderne ikke opdager, at de hver måned betaler for et abonnement, de ikke vidste, at de havde købt.

Bogbutikken buuks.dk er en af de abonnementshjemmesider, som Forbrugerombudsmanden får flest klager over. Mange kunder opdager ikke, at man ved køb af en bog også binder sig til et abonnement. Foto: Martin Kiil / TV 2 Lorry

De lokker kunder til med nedsatte priser på alt fra bøger til legetøj og parfumer, men når købet er gennemført, så stiger prisen for forbrugeren.

Flere webbutikker har nemlig stor succes med at betinge salg af tilbudsvarer med dyre abonnementer, som kunderne ofte først opdager, at de har tegnet, når der måned efter måned er blevet trukket penge på deres konto.

- Vi modtager et støt stigende antal klager over abonnementsbaserede webshops, og det til trods for, at vi har haft det som et indsatsområde over flere år. Det er stærkt bekymrende, siger Forbrugerombudsmanden Christina Toftegaard Nielsen.

Det er endt med at blive en rigtig dyr bog. Buuks.dk har siden købet trukket 2136 kroner i abonnement, og dertil skal så lægges de 236 kroner, som jeg betalte for bogen. Det er sgu' noget svineri

Kim Westgård, Kunde, Buuks.dk

De seneste to år har Forbrugerombudsmanden politianmeldt syv webbutikker for at vildlede om deres abonnementsordninger, og nu bliver yderligere tre butikker meldt til politiet for at vildlede om deres abonnementsordninger.

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt firmaerne bag disse webbutikker, for at vildlede om abonnementsordninger

Pluus.dk

Buuks.dk

Savye.dk

Ophørspriser.dk

Plusshop.dk

Flipsu.dk

Bilablau.dk

Emma.dk

Gipote.dk

Baseprice.dk

Det er firmaerne bag webbutikkerne plusshop.dk, baseprice.dk og gipote.dk, der nu bliver politianmeldt.

- De oplyser ikke tydeligt, at man skal betale et løbende abonnement for at handle på hjemmesiderne, og de angiver heller ikke tydeligt prisen for det abonnement, de sælger, siger Christina Toftegaard Nielsen.

- Det er vildledende efter vores opfattelse, og det er baggrunden for, at vi har politianmeldt en række webbutikker for de her forretningskoncepter, siger hun.

Kim betalte 2136 kroner for et abonnement, han ikke vidste han havde

Forbrugerombudsmanden modtager især mange klager over webbutikkerne savye.dk, pluus.dk og buuks.dk, der alle er baseret i Brøndby og har samme ejer. Her binder købere sig ved et køb til hver måned at betale 89 kroner.

En af dem, der ikke opdagede det i tide, er Kim Westgård fra København. Han købte en bog hos buuks.dk tilbage i 2018, men først i sidste måned studsede han over det månedlige beløb, der blev trukket fra hans bankkonto.

Jeg har jo ikke modtaget noget fra dem i al den tid, hvor de mener jeg har haft et abonnement. Ingen bøger, ingen emails eller noget som helst. Kun et månedligt træk fra min bankkonto, som jeg desværre ikke har opdaget før nu.

Kim Westgård, Kunde, Buuks.dk

- Det er endt med at blive en rigtig dyr bog. Buuks.dk har siden købet trukket 2136 kroner i abonnement, og dertil skal så lægges de 236 kroner, som jeg betalte for bogen. Det er sgu noget svineri, siger Kim Westgård.

- Jeg har jo ikke modtaget noget fra dem i al den tid, hvor de mener, jeg har haft et abonnement. Ingen bøger, ingen emails eller noget som helst. Kun et månedligt træk fra min bankkonto, som jeg desværre ikke har opdaget før nu, fordi beløbet jo hver måned ikke er så stort, at man studser over det, siger Kim Westgård.

Han har ligesom mange andre kunder nu skrevet vrede anmeldelser af firmaet på Trustpilot, men firmaet bag siderne har haft held til at slette de fleste.

- Først skrev jeg en anmeldelse, hvor jeg kaldte det bondefangeri, men det opslag blev fjernet fordi buuks.dk klagede over sprogbrugen til Trustpilot. Så ændrede jeg det til, at jeg var blevet groft snydt, men det opslag har de også brokket sig over, så det er vist også blevet slettet, siger Kim Westgård, der gerne vil advare andre mod at blive fanget i et abonnement, på samme måde som han selv gjorde.

Direktør i buuks.dk Rasmus Andersen beklager overfor TV 2 Lorry, at nogle kunder føler sig vildledt. Han vil dog ikke stille op til interview, men har i stedet skrevet en mail, hvor han fremfører, at de fleste af webbutikkens kunder er tilfredse.

- Tanken om, at vi bevidst skulle forsøge at vildlede eller snyde nogen, er således helt forfejlet, for vi er aldeles afhængige af tilfredse medlemmer, der ønsker at fortsætte deres medlemskab, da det er hele grundlaget for på lang sigt at opbygge en bæredygtig forretning, skriver direktør i buuks.dk Rasmus Andersen i en mail til TV 2 Lorry.

Selskaberne bag buuks.dk, sayve.dk og pluus.dk havde sidste år et overskud efter skat på over 18 millioner kroner.

Antallet af klager stiger

En del forbrugere føler sig så snydt, at de ikke nøjes med en dårlig anmeldelse på forbrugersider som Trustpilot. Derfor modtager Forbrugerombudsmanden i stigende grad klager over abonnementsordningerne.

Vi har skrevet til virksomhederne om lovgivningen allerede for flere år siden, og vi har politianmeldt dem, men vi kan konstatere at de fortsat, at de fortsat ikke tydeligt oplyser om abonnementet. Så er det jo vores konklusion, at der ikke er vilje til at efterleve lovgivningen

Christina Toftegaard Nielsen, Forbrugerombudsmanden

I 2018 modtog Forbrugerombudsmanden således 307 klager. I 2019 steg antallet af klager til 486, og selvom vi kun er knap en tredjedel igennem 2020, så har 198 forbrugere allerede kontaktet Forbrugerombudsmanden om skjulte abonnementsordninger i år.

- Vi ser desværre et støt stigende antal klager, selvom vi allerede har politianmeldt en række webbutikker for netop de her forretningskoncepter, siger Forbrugerombudsmanden.

De første fire politianmeldelser blev sendt afsted i 2018. Siden har Forbrugerombudsmanden løbende anmeldt flere webbutikker. De første sager ligger lige nu hos anklagemyndigheden.

- Vi har skrevet til virksomhederne om lovgivningen allerede for flere år siden, og vi har politianmeldt dem, men vi kan konstatere at de fortsat, at de fortsat ikke tydeligt oplyser om abonnementet. Så er det jo vores konklusion, at der ikke er vilje til at efterleve lovgivningen, siger Christina Toftegaard Nielsen.

Forbrugerne bør få deres penge tilbage

Forbrugerombudsmanden opfordrer alle kunder, der føler sig snydt, til straks at kontakte de virksomheder, der har hævet penge fra deres konti, for at bede om at få pengene tilbagebetalt.

- Når betingelserne ikke fremgår klart, så er det vores opfattelse, at der ikke er indgået nogen aftale, og derfor er forbrugeren selvfølgelig ikke forpligtet til at betale de her abonnementer, siger Christina Toftegaard Nielsen.

Man kan som forbruger ikke blive forpligtet til at betale for et produkt, som man ikke ved, man skulle have købt

Christina Toftegaard Nielsen, Forbrugerombudsmanden

Forbrugerombudsmande har derfor taget kontakt til nogle af firmaerne og bedt dem om selv at tilbagebetale abonnementet til alle de kunder, der føler sig vildledt.

Indvilger de ikke i det, så vil Forbrugerombudsmanden tage juridiske skridt for at skaffe forbrugerne deres penge tilbage.

- Man kan som forbruger ikke blive forpligtet til at betale for et produkt, som man ikke ved, man skulle have købt, siger Christina Toftegaard Nielsen.



Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik