Et flertal i Folketinget samt tre borgmestre på Vestegnen vil have DSB til at ændre den seneste køreplan, så S-tog på linjerne E og Bx igen vil betjene stationerne Friheden, Brøndby, Hvidovre og Rødovre.
Det kommer dog ikke til at ske med DSBs gode vilje.
Hos DSB tager man flertallet og borgmestres kritik til efterretning, men her har man ikke i sinde at ændre den seneste køreplan for S-tog på Vestegnen. DSB er nemlig ikke forpligtet til at rette ind efter et flertal i Folketinget.
I et notat til Transport-, Bygnings og Boligministeriet redegør DSB for beslutningen og besvarer den udtalelse, hvori et flertal i Folketinget opfordrer DSB til at ændre køreplanen.
Her henviser DSB til kontrakten mellem Transportministeriet og DSB, hvor det fremgår, at virksomheden i meget stort omfang har ret til at bestemme køreplaner og stationsbetjening.
DSB vurderer, at den gældende køreplan samlet set er den bedst mulige ud fra de<br />forudsætninger, der gælder
- Med den aftale, vi har, som i øvrigt blev til under den daværende transportminister Magnus Heunicke, har vi nogle frihedsrettigheder og fleksibilitet. Og her mener vi, at vi er inden for den bestemmelse, siger Tony Bispeskov, Informationschef hos DSB.
I notatet konkluderer DSBs koncernsekretariat, at "den gældende køreplan samlet set er den bedst mulige".
Flertallet i Folketinget for at ændre køreplanen består af partierne Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti.
Flertallets tekst til DSB
S, DF, EL, ALT, RV og SF opfordrer DSB til at ændre forringelserne af S-togstrafikken i Københavns Omegn
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti er uforstående over for, at DSB vælger at forringe S-togsservicen på linjerne E og Bx. Linjerne betjener kommunerne i Københavns Omegn, hvor passagerer nu som følge af DSBs forringelser bl.a. ikke længere kan benytte stationerne Friheden, Hvidovre, Rødovre og Brøndbyøster.
Kommunerne i Københavns Omegn er i stor vækst. Omkring de pågældende stationer skyder nye boligområder og erhvervsområder op. Tusindvis af nye indbyggere flytter til, og mange er derfor afhængige af S-tog til og fra arbejde, uddannelse eller fritid.
Med stor vækst i Københavns Omegn understreger partierne, at en sammenhængende og effektiv kollektiv trafik afgørende for tusindvis af borgeres hverdag. Partierne ser derfor med stor bekymring på, at Movia har tilkendegivet, at ”ændringen forventes at give færre passagerer i busserne, der betjener S-togsstationerne”.
Partierne opfordrer DSB til at ændre forringelserne af S-togstrafikken i Københavns Omegn. På den baggrund opfordrer partierne transportministeren til at orientere DSB om partiernes utilfredshed med forringelserne af S-togstrafikken i Københavns Omegn.
Vi kan jo sagtens forstå, at når man fjerner nogle tog fra en station, så er det selvfølgelig i nogles øjne en forringelse
Hos DSB påpeger man dog, at det giver bedre punktlighed og hurtigere rejsetider for resten af området, når de to S-togsstrækninger har færre stop. Samtidig henviser DSB til, at pendlertalsmænd på begge strækninger bakker op om beslutningen.
- Vi kan jo sagtens forstå, at når man fjerner nogle tog fra en station, så er det selvfølgelig i nogles øjne en forringelse. Men til gengæld er det en stor forbedring for mange andre kunder, siger Informationschef Tony Bispeskov.
Han understreger, at kritikken fra både Folketingsflertallet og borgmestrene i Brøndby, Hvidovre og Rødovre er ganske legitim. Omvendt nyder den nye køreplan stor opbakning i kommuner som Køge, Solrød, Glostrup, Høje-Taastrup og Albertslund, påpeger han.
- Vi er jo ikke ultimative på nogen måde. Vi vil jo løbende følge passagerudviklingen. Både generelt og for de fire stationer – og så ser vi hen ad vejen, hvad det betyder for kunderne og punktlighederne, siger han.
Borgmestre stiller sig uforstående
Borgmestrene i de tre Vestegnskommuner stiller sig dog fortsat uforstående for DSBs begrundelser.
- DSB har begrundet forringelsen af togbetjeningen af Friheden Station og Linje Bx, som ikke længere stopper mellem Glostrup og Danshøj med, at det drejer sig om nogle tekniske forhold, så andre problemer undgås. Det er stadig uklart for os, hvorfor disse tekniske udfordringer står i vejen for den oprindelige s-togshyppighed, siger Rødovres borgmester Erik Nielsen i en fælles udtalelse for kommunerne Hvidovre, Brøndby og Rødovre.
- Det virker også helt galt at reducere togbetjeningen, når der i løbet af få år kommer over 500 nye boliger til cirka 1.000 borgere klos op ad Rødovre Station. Jeg håber, at transportministeren vil lytte til det flertal i udvalget, som godt kan se det urimelige i DSBs beslutning.
- Vi risikerer, at flere og flere vælger bilen, fordi tilliden til den kollektive trafik er væk, når den pludselig forringes. Flere biler på vejene vil give mere støj, forurening og trængsel, og den her forringelse af toghyppigheden er et skridt tilbage i forhold til, hvad vi arbejder på i forhold til at mindske støjen, forureningen samt trængslen, siger Brøndbys borgmester Kent Magelund.
Borgmestrene i de tre kommuner havde torsdag foretræde for Transport-, Bygnings- og Boligudvalget i Folketinget, hvor de fremlagde deres kritik.
To medlemmer fra det udvalg - Morten Bødskov fra Socialdemokratiet og Mikkel Dencker fra Dansk Folkeparti - har for nylig kaldt transport-, bolig- og bygningsminister i endnu et samråd om sagen.
Her skal ministeren redegøre for, hvordan han har fulgt op på folketingsflertallets opfordring om at ændre DSBs udskældte ændringer af S-togstrafikken på Vestegnen.