Tre mænd fanget i uønskede abonnementer: "Det er bondefangeri"

Forbrugerombudsmanden har nu politianmeldt ti webbutikker for at skjule de abonnementsordninger, som kunder automatisk bliver tilmeldt. Vi har mødt tre af de utilfredse kunder

Dybt uetisk, snyd, bondefangeri og lumske metoder.

Det er nogle af sprogets grimmeste gloser, de tre mænd på billederne ovenfor finder frem, når de skal beskrive forretningsmoralen bag webbutikkerne buuks.dk og flipsu.dk.

Siderne har nemlig lokket mændene ind i dyre skjulte abonnementer ved at sælge dem billige produkter.

- De har en forretningsstrategi, som jeg synes er dybt usympatisk. Jeg troede, jeg bare bestilte to billige bøger, men seks uger senere opdager jeg, at de to gange siden da har hævet 89 kroner i et abonnement, jeg ikke anede eksisterede, siger Johnny Erlandsen fra Kastrup, der straks brokkede sig til buuks.dk, da han opdagede, at de trak penge fra hans konto.

quote Det er endt med at blive en rigtig dyr bog. Buuks.dk har siden købet trukket 2136 kroner i abonnement, og dertil skal så lægges de 236 kroner som jeg betalte for bogen. Det er sgu noget svineri

Kim Westgård, kunde, Buuks.dk

Også Kim Westgård opdagede pludselig, at buuks.dk trak 89 kroner om måneden fra hans bankkonto, for et abonnement han ikke umiddelbart kendte noget til. Han anede ikke, at han i to år havde været medlem af en fordelsklub i en internetbaseret boghandel.

- Jeg har jo ikke modtaget noget fra dem i al den tid, hvor de mener jeg har haft et abonnement. Ingen bøger, ingen emails eller noget som helst. Kun et månedligt træk fra min bankkonto, som jeg desværre ikke har opdaget, fordi beløbet jo hver måned ikke er så stort, at man studser over det, siger Kim Westgård fra København.

Han bestilte en bog på hjemmesiden i 2018. Buuks.dk er siden da blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden, fordi forbrugernes vagthund ikke mener, at det har fremgået tydeligt af hjemmesiden, at man ved bogkøb samtidig tilmeldte sig et bekosteligt abonnement.

- Det er endt med at blive en rigtig dyr bog. Buuks.dk har siden købet trukket 2136 kroner i abonnement, og dertil skal så lægges de 236 kroner, som jeg betalte for bogen. Det er sgu noget svineri, siger Kim Westgård.

Det eneste, man får ud af sit abonnement, er muligheden for at købe varer til de medlemspriser, som webbutikkerne annoncerer med på deres hjemmesider.

Opdagede ikke at medlemskab kostede penge

Webshoppen buuks.dk ligner på mange måder en almindelig webshop, men den meget opmærksomme køber vil opdage, at ikke alt er helt som på andre webbutikker.

Klikker man eksempelvis ind på første bind af Harry Potter, så står prisen angivet med store sorte tal til 110, og ved siden af prisen findes et gult skilt med skriften ”Spar 10%”.

Lige nedenunder prisen står der med mindre skrift i grå toner ”Pris ved 1 Stk Medlemspris”.

Sådan ser det ud, når man vil bestille  en bog fra buuks.dk. Nogle kunder opdager ikke, at de udover at købe en bog, også er ved at tegne et abonnement til 89 kroner om måneden.
Sådan ser det ud, når man vil bestille  en bog fra buuks.dk. Nogle kunder opdager ikke, at de udover at købe en bog, også er ved at tegne et abonnement til 89 kroner om måneden.
Foto: Screenshot fra buuks.dk

Fører man musen over et lille infosymbol ved siden af teksten, så dukker følgende nye tekst op: ”Priserne på Buuks.dk er kun for medlemmer. Du melder dig automatisk ind ved køb. Første 40 dage får du for 30 dages pris. Herefter 89 kr/md.”.

Problemet ifølge forbrugerombudsmanden og kunder som Kim Westgård og Johnny Erlandsen er, at siden dermed i høj grad ligner en almindelig webbutik, og at mange købere derfor ikke opdager, at de tilmelder sig som abonnenter, fordi de bare hurtigt klikker forbi det og køber deres varer.

- Jeg har slet ikke set noget om, at jeg skulle have meldt mig ind i nogen klub, siger Kim Westgård.

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt firmaerne bag disse webbutikker, for at vildlede om abonnementsordninger

Pluus.dk

Buuks.dk

Savye.dk

Ophørspriser.dk

Plusshop.dk

Flipsu.dk

Bilablau.dk

Emma.dk

Gipote.dk

Baseprice.dk

Når varen er lagt i indkøbskurven, så fremgår det ikke, at man også køber et abonnement.

På den endelige ordreside står samme tekst som tidligere. ”Priserne på Buuks.dk er kun for medlemmer. Du melder dig automatisk ind ved køb. Første 40 dage får du for 30 dages pris. Herefter 89 kr/md.”.

Ud for teksten står der 0,00 kr. Medmindre man nærlæser teksten, der modsat det meste på siden ikke er fremhævet med farver eller fede bogstaver, så kan man altså tro, at medlemsskabet er gratis.

quote Det er en meget usympatisk måde at drive forretning på, at franarre folk nogle penge, som de umiddelbart ikke opdager med det samme. Det er jo at snyde folk

Johnny Erlandsen, kunde, buuks.dk

- Jeg sagde jo ja til at melde mig ind i klubben, men der står faktisk, at det er gratis. Der står, at det ikke koster mig noget, siger Johnny Erlandsen, der nu kan se på kontoudtog fra banken, at buuks.dk to gange har trukket 89 kroner fra hans konto for abonnementet.

Selvom prisen for abonnementet i ordre-resuméet er angivet til 0,00 kroner, så kan man reelt ikke undgå at betale for det, selv hvis man umiddelbart efter købet opdager abonnementet og forsøger at melde sig ud. Abonnementet træder nemlig i kraft med det samme, blot med den tilføjelse, at man for de første 89 kroner får 40 dages medlemskab i stedet for 30.

- Det er en meget usympatisk måde at drive forretning på at franarre folk nogle penge, som de umiddelbart ikke opdager med det samme. Det er jo at snyde folk, siger Johnny Erlandsen.

IT-mand lokket i abonnementsfælde

Steven Højland slap til gengæld omkostningsfrit ud af abonnementet på hjemmesiden flipsu.dk, da han for fire uger siden bestilte en håndcreme.

- Jeg tjekker normalt aldrig mine emailkvitteringer for småkøb på nettet, men ved et rent tilfælde, så gjorde jeg det faktisk denne gang. Men det var altså først, da jeg havde lagt ordren, at jeg opdagede, at der åbenbart fulgte et abonnement med, siger Steven Højlund fra Frederiksberg.

På flipsu.dk er første måneds medlemskab gratis, og det reddede Steven Højlund fra en fast månedlig udgift. Han har i flere år arbejdet med brugeroplevelser på hjemmesider og har skrevet bøger om app-udvikling.

Men webshoppen på flipsu.dk ligner så meget en almindelig webbutik, at han ikke anede uråd før han havde bestilt håndcremen.

- Jeg søger efter den creme, jeg vil købe på Google, og her dukker flipsu op med billigste pris. Jeg klikker på linket og forventer jo at komme ind i en webshop, hvor man kan købe ting. Det er absolut ikke min forventning, at jeg kommer ind på en abonnementshop. Så tager det vel omkring 30 sekunder, så har jeg gennemført købet, for der var intet der sprang mig i øjnene, siger Steven Højlund, der er overrasket over, at nogle firmaer på den måde lokke folk ind i abonnementsordninger.

quote Vi føler på ingen måde, at forbrugere bliver "ført bag lyset"

Flipsu.dk i en mail til TV 2 Lorry

- Det er lidt snyd, for man bliver jo egentlig påduttet noget, som man ikke har været vidende om, at man købte, fordi man handler ud fra nogle mønstre, som er normale på internettet. Jeg synes, det er en dybt uetisk måde at drive forretning på, siger han.

Webbutikker vil ikke interviewes

TV 2 Lorry har bedt både buuks.dk og flipsu.dk om interviews, men ingen af dem har ønsket at stille op og svare på vores spørgsmål.

I stedet har de i mails anført, at de ikke mener, at de gør noget galt.

- Vi føler på ingen måde, at forbrugere bliver "ført bag lyset", skriver flipsu.dk i emailen.

Både flipsu.dk og buuks.dk er blevet meldt til politiet af forbrugerombudsmanden for vildledende markedsføring.

Flipsu.dk påpeger i emailen til TV 2 Lorry, at politianmeldelsen skete på baggrund af omkring 50 klager til Forbrugerombudsmanden, hvilket flipsu.dk ikke anser som særligt mange.

Buuks.dk fremhæver i deres mailsvar, at de sælger bøger til priser, der er lavere end de fleste webbutikker, og de skriver, at de fleste af deres medlemmer derfor er glade for deres abonnement.

- Tanken om, at vi bevidst skulle forsøge at vildlede eller snyde nogen, er således helt forfejlet, for vi er aldeles afhængige af tilfredse medlemmer, der ønsker at fortsætte deres medlemskab, da det er hele grundlaget for på lang sigt at opbygge en bæredygtig forretning, skriver Rasmus Andersen, der er direktør i buuks.dk, der ligesom flipsu.dk ikke mener, at der er mange utilfredse kunder.

- Det er klart, at det gør indtryk, når nogle tidligere medlemmer fortæller, at de ikke har været tilfredse med deres oplevelse med os. Selv om der er tale om et begrænset antal, så lytter vi til deres kritik og vil i den kommende tid gennemgå vores site endnu en gang, skriver Rasmus Andersen.  

På Trustpilot kommer der dog stort set daglig nye utilfredse brugeranmeldelser ind. Mange af dem bliver dog hurtigt slettet igen, fordi buuks.dk indrapporterer dårlige anmeldelser til Trustpilot.

- Først skrev jeg en anmeldelse, hvor jeg kaldte det bondefangeri, men det opslag blev fjernet fordi buuks.dk klagede over sprogbrugen til trustpilot. Så ændrede jeg det til, at jeg var blevet groft snydt, men det opslag har de også brokket sig over, så det er vist også blevet slettet, siger Kim Westgård, der ligesom de to andre kunder i artiklen gerne vil advare andre mod at blive fanget i et uønsket abonnement.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik